God's Pocket

God’s Pocket (2014) DVD recensie

Toen ik voor het eerst iets las over God’s Pocket werd ik direct nieuwsgierig. Het verhaal klonk enorm interessant, maar door het feit dat de overleden acteur Philip Seymour Hoffman, waar ik een groot fan van was, de hoofdrol speelt besloot ik om de door John Slattery geregisseerde dramafilm te gaan zien. En ondanks dat ik mij wel heb vermaakt met het regiedebuut van de acteur, gaat deze niet de geschiedenis in als een hele bijzondere film.

Philip Seymour Hoffman speelt de rol van arbeider Mickey Scarpato, die in het kleine Amerikaanse plaatsje God’s Pocket de eindjes aan elkaar vast probeert te knopen en zijn vrouw Jeanie (Christina Hendricks) tevreden probeert te houden. De dood van haar volwassen zoon Leon (Caleb Landry Jones) drijft Mickey tot wanhoop, want hij heeft geen rode cent om de uitvaart te betalen. Terwijl hij er alles aan doet om het geld bij elkaar te sprokkelen gaat zijn vrouw in op de avances van columnist Richard Shellburn (Richard Jenkins), die de verdrietige moeder belooft om de waarheid achter de mysterieuze dood van haar zoon aan het licht te brengen.

Slattery’s regiedebuut is een film met een grimmig sfeertje. Er zijn veel donkere scènes aanwezig en de beelden van het verpauperde dorpje God’s Pocket, waar de arbeiders elke zuurverdiende dollar net zo snel weer uitgeven in de plaatselijke kroeg, zorgen voor een zwaarmoedige sfeer. Het is pijnlijk om te zien hoe Mickey, goed neergezet door Philip Seymour Hoffman, hard werkt om zijn overspelige vrouw tevreden te houden terwijl de terneergeslagen en aan alcohol verslaafde columnist Richard Shellburn naar de fles grijpt als hij zich realiseert dat hij ondanks dat hij succes heeft met zijn werk een eenzaam bestaan leidt.

Toch is de film niet foutloos, want het verhaal is niet onderhoudend genoeg om het publiek te blijven boeien. Er zijn geen verrassende plotwendingen aanwezig terwijl het gebrek aan begeleidende muziek ervoor zorgt dat het zo nu en dan zelfs saai is. Gelukkig duurt de film slechts 88 minuten en dat is dan ook ruim voldoende om dit rechtlijnige verhaal te kunnen vertellen. Het acteerwerk verdient wel een pluim.

God’s Pocket is vanaf 1 april verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en ik mocht van filmmaatschappij Universal Pictures de DVD versie beoordelen. Het beeld, dat in het formaat 2.35:1 op de schijf staat, is goed te noemen. Er is wel iets ruis aanwezig, maar dat mag geen naam hebben. De Dolby Digital 5.1 track, die in verschillende talen aanwezig is, klinkt prima. Als bonus zijn er een aantal verwijderde scènes aanwezig.

[usr 2.5 size=20]

Met dank aan Universal Pictures voor het DVD recensie-exemplaar.