Ghostbusters 2

Ghostbusters II (1989) recensie

Ghost Busters uit 1984 werd enorm goed ontvangen door zowel de critici als het publiek en daarop besloot de filmstudio om een vervolg te maken. Aanvankelijk stonden de scenaristen en de hoofdrolspelers hier niet voor open, maar het vervolg kwam er toch. Met Dan Aykroyd, Harold Ramis, Bill Murray en Ernie Hudson aan boord. En of het vervolg in de buurt kan komen van de ijzersterke horrorkomedie van regisseur Ivan Reitman, lees je in mijn recensie van Ghostbusters II.

Het verhaal speelt zich 5 jaar na de eerste film af. De Ghostbusters zijn niet langer meer de helden van New York en de peperdure rekeningen voor alle schade die zij hebben aangericht dwingen de spokenjagers om ermee te stoppen. Ray (Dan Aykroyd) en Winston (Ernie Hudson) proberen nog als Ghostbusters bij te verdienen door op verjaardagsfeestjes te verschijnen terwijl Egon (Harold Ramis) terugkeert naar de universiteit. En Peter (Bill Murray) heeft inmiddels zijn eigen talkshow waarin hij paranormale verhalen aan de kaak stelt.

Een terugkeer van de Ghostbusters lijkt dan ook uitgesloten totdat Dana (Sigourney Weaver) opnieuw wordt geteisterd door een kwaadaardige entiteit. En als de gepensioneerde Ghostbusters op onderzoek uitgaan, ontdekken zij in de riolen van New York dat een rivier van merkwaardig slijm voor alle vreemde gebeurtenissen en geestverschijningen in de stad zorgt. Als de paranormale activiteiten toenemen, heeft The City of New York geen andere keuze dan om de hulp in te schakelen van de uit de gratie gevallen spokenjagers. De Ghostbusters zijn terug, maar deze keer is hun tegenstander van een iets ander kaliber dan de reusachtige spekkiesman die zij in het eerste deel moesten bestrijden.

Met de terugkeer van Ivan Reitman als de regisseur en alle hoofdrolspelers, lijkt een succes garandeert. Het is overduidelijk dat Dan Aykroyd en Harold Ramis opnieuw veel plezier hebben in het spelen van Ghostbusters Ray en Egon terwijl Bill Murray opnieuw voor veel kijkplezier zorgt met zijn komische vertolking van Peter Venkman. Ook Ernie Hudson krijgt in het tweede deel meer te doen en zijn personage Winston heeft ook meer tekst. Sigourney Weaver doet het eveneens prima als Dana terwijl Rick Moranis, die in het eerste deel al voor veel hilariteit zorgde als het sullige karakter Louis, zijn rol opnieuw goed invult.

Naast het goede acteerwerk, hebben de filmmakers ook duidelijk meer tijd en geld geïnvesteerd in de speciale en visuele effecten. Deze zien er een stuk beter uit dan in de eerste film hoewel de uiteenlopende geestverschijningen en spoken minder angstaanjagend ogen dan in zijn voorganger. Dat doet verder geen afbreuk aan de entertainmentwaarde van Ghostbusters II, want de film is van het begin tot het einde vermakelijk. Toch krijgt de film een ster minder op het rapport en dat heeft te maken met het feit dat slijmrivier waar de Ghostbusters in dit deel tegen vechten toch minder imposant is dan de gevaarlijke entiteit Gozer die in het eerste deel te zien was. En dat vind ik toch een klein minpuntje.

6 gedachten over “Ghostbusters II (1989) recensie

1. Bllijft inderdaad een leuke film. Moet ze ook maar weer eens uit de kast halen. Zeker na het nieuws dat in 2016 de nieuwe Ghostbusters hun opmaak gaan maken. Vrees dat ze het qua originaliteit niet gaan halen bij de klassiekers, maar wellicht is het toch vermakelijk. Benieuwd of er nog “oude” bekenden langs komen.