Ghost Rider

Ghost Rider (2007) recensie

Ghost Rider is niet de eerste film uit het Marvel Cinematic Universe die regisseur Mark Steven Johnson regisseerde. In 2003 was hij ook verantwoordelijk voor het scenario en de regie van de ietwat teleurstellende comicverfilming Daredevil. Met Ghost Rider had hij dus een mooie kans te pakken om zich te revancheren, maar de grote vraag is of hij daarin is geslaagd. De duistere comic bevat in ieder geval genoeg materiaal om er een visueel spektakel van te maken.

Ghost Rider is dan ook een aaneenschakeling van kwalitatief wisselende CGI en special effects geworden. De grote vraag is waarom de kwaliteit van deze beelden zo sterk wisselt. Het ene moment wordt de kijker getrakteerd op oogstrelende animaties terwijl het andere moment een hevige teleurstelling teweegbrengt. Het lijkt er sterk op dat het budget tot het uiterste is gerekt om de film vol te proppen met special effects, maar dat is wellicht een verkeerde beslissing geweest.

Ook heb ik mixed feelings over het acteerwerk van Nicolas Cage die in aanloop naar de productie flink heeft gelobbyd om de hoofdrol te mogen spelen. De fan van de stripboekenreeks is perfect gecast als het aankomt op de momenten dat stuntman Johnny Blaze transformeert in de indrukwekkende Ghost Rider. Cage laat zien dat hij met zijn mimiek en spel een krankzinnig personage kan spelen en het deed mij denken aan zijn geweldige vertolking van Castor Troy in de actiefilm Face/off. Maar als de ietwat excentrieke en verwarde stuntcoureur overtuigt hij nauwelijks.

De chemie tussen Cage en Eva Mendes, die zeer oppervlakkig de rol van Johnny’s vriendinnetje Roxanne speelt, is afwezig en dat komt het romantische sub-verhaal niet ten goede. Maar het verhaal is sowieso niet goed te noemen, want het rammelt aan alle kanten en de logica ontbreekt soms volledig. Oké, alsof het verhaal over een man die zijn ziel aan de duivel verkoopt en daardoor transformeert in een krachtige motorrijder met een brandende schedel en helse motor zo realistisch te noemen is, maar een beetje effort om er iets van te maken wordt dan toch wel op prijs gesteld.

Maar het is overduidelijk dat de filmmakers zich volledig richten op het spektakel en gelukkig zit de film vol met vermakelijke actiescènes. En de spectaculaire stunts als de Rider met zijn blitse chopper over het water scheurt en een spoor van vernielingen achterlaat, zorgen voor enorm veel kijkplezier. Ook Peter Fonda’s vertolking van het kwaadaardige personage Mephistopheles is goed te noemen evenals de wijze waarop Sam Elliott de rol van de Caretaker invult. Het zijn factoren die de film enigszins redden. Desalniettemin moet Ghost Rider genoegen nemen met een kleine voldoende.

6 gedachten over “Ghost Rider (2007) recensie