Gangster Squad (2012) recensie

Gangster SquadNa de Tweede Wereldoorlog probeert maffioso Mickey Cohen (Sean Penn) de macht te grijpen in Los Angeles. Zijn macht groeit met de dag en de autoriteiten staan machteloos tegenover de voormalige bokser. Daarop besluit Chief Parker (Nick Nolte) een geheime eenheid op te zetten die onder leiding van de gedreven brigadier John O’Mara (Josh Brolin) de taak krijgt om Cohen en diens bende tot een halt toe te roepen. Samen met zijn gemotiveerde collega’s en met gevaar voor eigen leven opent O’Mara de jacht op de leider van de georganiseerde misdaad in Hollywood.

Het is alweer een poosje geleden dat ik mij zo vermaakt heb met een misdaadfilm van dit kaliber. Dat de door Ruben Fleischer geregisseerde rolprent het niveau van steengoede genregenoten zoals L.A. Confindential niet weet te evenaren moge duidelijk zijn, want de ietwat onervaren regisseur kiest er duidelijk voor om de kijker topamusement voor te schotelen. En naar mijn mening is hij door ook volledig in geslaagd met deze actievolle gangsterfilm waarin buitensporig geweld en bloedige vuurgevechten niet worden geschuwd.

De acteerprestaties zijn van uitstekende kwaliteit hoewel de filmmaker niet echt de tijd neemt om de personages te introduceren. Dat neemt niet weg dat routinier Sean Penn uitblinkt en overtuigd als topcrimineel en emotiebommetje Mickey Cohen. Het lijkt wel alsof deze rol hem op het lijf is geschreven. Maar ook medespelers Josh Brolin en Ryan Gosling doen het fantastisch als de ietwat serieuzere leden van de Gangster Squad terwijl Robert Patrick en Anthony Mackie met een aantal ingestudeerde grappen voor wat humor zorgen.

De film speelt zich af in de jaren veertig en het verhaal is losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal over Mickey Cohen en de geheime eenheid van dienders die de opdracht kreeg om in het geheim deze maffioso en zijn bende uit de stad te verjagen. De decors zien er angstig realistisch uit en op alle details is gelet. De voertuigen, de wapens en de kledij stammen allemaal uit deze tijd en dat maakt de film een stuk realistischer. Het is jammer dat de makers zich niet bekommeren om de uitwerking van het waargebeurde verhaal, maar dat mag de pret niet drukken.

Het is een hele toegankelijke en vermakelijke film die van het begin tot het einde boeit. De film duurt ongeveer twee uur, maar er gebeurt zoveel dat de tijd voorbij vliegt! Dat neemt niet weg dat de boekadaptatie van Fleischer geen foutloze film is, want de kijker die een geschiedenisles verpakt in een actievolle en suspensevolle setting verwacht komt toch van een koude kermis thuis. Gangster Squad is een heerlijke misdaadfilm vol geweld en bloedige scènes hoewel er ook plaats is voor een klein beetje romantiek en humor. Feiten doen er niet toe en daar is in dit specifieke geval ook helemaal niets mis mee! Ik heb me uitstekend vermaakt met deze topper in het genre die twee uur amusement van hoog niveau garandeert.

0 thoughts to “Gangster Squad (2012) recensie”

1. Heb ‘m ook afgelopen week gezien en alhoewel het allemaal niet origineel is (het is een light versie van Untouchables naar mijn mening) heb ik me er ook erg mee vermaakt. Gewoon een lekkere actiefilm in de periode van gangsters 🙂