Fury (2014) Blu-ray Disc recensie

FuryJe moet als filmmaker van goeden huize komen om een indrukwekkende oorlogsfilm te maken die je vanaf het begin bij de strot grijpt en ook niet meer loslaat. Ik had er de volste vertrouwen in dat David Ayer, bekend van films als End of Watch en Sabotage, die klus wel kon klaren. Fury, die vanaf 12 februari verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc, is een geweldige film over het naderende einde van de Tweede Wereldoorlog en de compagnie van Wardaddy die met moed en kameraadschap de handen ineen slaan om de overgebleven Duitse soldaten uit te schakelen.

De jonge typist Norman (Logan Lerman) wordt toegewezen aan de compagnie van de heldhaftige en rancuneuze Wardaddy (Brad Pitt) terwijl de jonge soldaat helemaal geen ervaring heeft in het veld. Het wordt al snel duidelijk dat hij niet bestendig is tegen het grove oorlogsgeweld, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om Norman de kneepjes van het vak te leren. Eén van de indrukwekkendste scènes in de film is dan ook de scène waarin Norman gedwongen wordt om een gevangen SS-er in de rug te schieten en zijn eerste executie te verrichten. Het is mede te danken aan het goede spel van de jonge Lerman en van routinier Brad Pitt dat deze gebeurtenis een enorme indruk maakt.

Maar het zijn niet alleen deze heren die overtuigend acteerwerk laten zien, want Shia LaBeouf doet het uitstekend als de gelovige Bible. Binnen de compagnie van de snoeiharde Wardaddy probeert hij het moreel hoog te houden door zich vast te klampen aan het geloof. Daarentegen speelt The Walking Dead-acteur Jon Bernthal op voortreffelijke wijze de rol van de ietwat krankzinnige Grady, die graag zijn handen vuil maakt en met veel plezier eigenhandig de Duitsers die op zijn pad komen om zeep helpt. Michael Peña, die zich voor een groot gedeelte van de film op de achtergrond begeeft, speelt de rol van chauffeur Gordo prima en hij weet met zijn beperkte schermtijd een memorabel personage neer te zetten.

Het knappe aan Fury is dat de Training Day-scenarist je meeneemt naar het slagveld. Je hebt het gevoel dat je aan boord bent van de M4A2E8 Sherman tank waarmee Wardaddy en zijn mannen de overgebleven Duitse soldaten ten val willen brengen. Het is een realistische film die ook bij vlagen enorm choqueert. Fragmenten van een tank die respectloos over het lijk van een gesneuvelde soldaat rijdt en lichamen die door een granaat uiteen spatten, worden expliciet in beeld gebracht. En dat zijn slechts nog maar enkele voorbeelden van het oorlogsgeweld dat Ayer in beeld brengt. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat de film enorm veel indruk maakt hoewel dat ook te danken is aan het geweldige acteerwerk van de hoofdrolspelers en aan de authentieke decors en kostuums. De balans tussen de actie en het drama is op orde en de film kijkt makkelijk weg ondanks dat deze ruim twee uur duurt. Naar mijn mening is het Oorlogsgenre een geweldige film, die een reisje naar de bioscoop meer dan waard is, rijker.

Ik mocht een kritische blik werpen op de Blu-ray Disc versie van Fury en speciaal voor de Blu-ray Disc release is de film in 4K kwaliteit op de schijf gezet. De kwaliteit van het beeld, dat in het formaat 2.40:1 op de disc staat, is dan ook geweldig te noemen, maar ook de krachtige 5.1 DTS-HD MA track klinkt weergaloos. Daarnaast is deze versie voorzien van veel bonusmateriaal, zoals verwijderde en uitgebreide scènes, het gevechtsdagboek van regisseur David Ayer, een fotogalerij en natuurlijk een uitgebreide making of genaamd Armored Warriors. Daarnaast is er een mooie featurette aanwezig waarin de cast en crew praten over de aangrijpende ervaring van het filmen in een tak. Als bonus wordt de Blu-ray Disc in een stijlvolle kartonnen slipcase op de markt gebracht. Fury is vanaf 12 februari verkrijgbaar op DVD, Blu-ray Disc en Ultraviolet.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 thoughts to “Fury (2014) Blu-ray Disc recensie”

1. En ik heb hem vorige week gezien. Ik vond het geen Band of Brothers kaliber maar wel erg goed in elkaar gezet. Ik had wel echt het gevoel dat het WW2 was en vond de cinematografie goed gekozen. Grauwe filters benadrukken de situatie. De score van Steve Price hielp ook zeker mee. Ik verafschuw films die de gruwelijkheden verbloemen en daar was ik fury geen sprake van. Gelukkig, want er heeft wat bloed gevloeid.