Furious 7

Fast & Furious 7 (2015) Blu-ray Disc recensie

Eerder dit jaar verscheen Fast & Furious 7 in de bioscoop en ik heb deze film met enorm veel plezier gekeken. Het is alweer het zevende deel in de franchise die enorm succesvol is en inmiddels een behoorlijke fanbase geniet. Ik heb dan ook geen moment getwijfeld dat dit deel, waarvan de regie in handen is van horrorspecialist James Wan, het niveau van zijn voorgangers zou evenaren. En na het zien van deze bombastische actiefilm, waarin ronkende motoren, lekkere meiden in bikini’s en weergaloze explosies alle aandacht opeisen, kan ik concluderen dat deze één van de betere films in de franchise is.

In Fast & Furious 7 worden nieuwe personages geïntroduceerd, zoals de geheimzinnige overheidsagent Mr. Nobody (Kurt Russell) die het team van Toretto (Vin Diesel) inschakelt als hij de voortvluchtige hacker Ramsey (Nathalie Emmanuel) in de kraag wil vatten. Maar ook Deckard Shaw, de grote boze broer van Owen Shaw die het in deel 6 aan de stock kreeg met de straatracers uit Los Angeles, is een nieuw gezicht in de reeks. De rol van deze wraakzuchtige ex-militair wordt prima ingevuld door actieheld Jason Statham. Gladiator-acteur Djimon Hounsou mag aantreden als één van Toretto’s geduchte tegenstanders Jakande terwijl Ong-Bak-acteur Tony Jaa een rolletje als de gevaarlijke Kiet opeist.

Maar de cast van de door James Wan geregisseerde film bestaat grotendeels uit oude bekenden. Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Dwayne Johnson, Ludacris, Tyrese Gibson, Jordana Brewster en de overleden acteur Paul Walker keren allemaal terug. Het was voor Walker, die tijdens de opnames overleed, de zesde keer dat hij in de huid kroop van straatracer Brian. Door zijn overlijden werd het verhaal voor Fast & Furious 7 herschreven en de opnames werden ook enkele maanden stilgelegd. Desalniettemin hebben de makers een sterke film met diepgang en een mooi slot als eerbetoon aan Paul Walker gecreëerd.

Ondanks dat deze tragische gebeurtenis de film een extra lading geeft, weet Fast & Furious 7 de kijker te vermaken en opnieuw te verrassen met verbluffende stunts. Gepimpte bolides vliegen door de lucht, het ontelbaar aantal explosies zijn grootser en heftiger dan voorheen en de straatracers weten de meest bizarre ongelukken te overleven. Realistisch is het allemaal niet, maar naar mijn mening doet dat er ook niet toe. Met een film als deze gaat het om het vermaak en dat zit wel snor bij dit 137 minuten durende spektakel.

Met dank aan Universal Pictures Benelux mocht ik de Blu-ray Disc versie van Fast & Furious 7 beoordelen. De film is vanaf 12 augustus verkrijgbaar en dit schijfje bevat zowel de 137 minuten durende bioscoopversie als de extended versie die 3 minuten langer duurt. Het beeld, dat in het formaat 2.40:1 op de schijf staat, ziet er fantastisch uit terwijl de krachtige DTS-HD MA 7.1 track subliem klinkt. Het schijfje is opgevuld met meer dan 100 minuten aan bonusmateriaal waarin filmmakers, hoofdrolspelers en de regisseur aan het woord komen en meer vertellen over de productie van deze kaskraker. Zo staan er verwijderde scènes, de officiële muziekvideo van het nummer “See You Again” en een making of op de disc. In de specials The Cars of Furious 7, Tower Jumps, Inside The Fight, Talking Fast, Race Wars en Snatch and Grab staan acteurs, producers en de regisseur stil bij de complexiteit van het maken van een film als deze en krijgt de kijker een uniek kijkje achter de schermen tijdens de productie van één van de spectaculairste films uit 2015.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.