From Russia With Love

From Russia With Love (1963) recensie

Na het zien van de vermakelijke James Bond-film Dr. No werd ik enthousiast om ook From Russia With Love in de Blu-ray Disc speler te knallen. Evenals in de film uit 1962 kruipt Sean Connery in de huid van de Britse spion James Bond, een rol die hem op het lijf is geschreven. In het tweede avontuur van de decadente geheime agent neemt hij het opnieuw op tegen de gevaarlijke terreurorganisatie SPECTRE.

Na zijn missie waarin hij de ingenieuze Dr. No tot een halt toe moest roepen, wordt Bond (Sean Connery) het doelwit van de leider van SPECTRE. Alle middelen worden ingezet om de Mi6 spion te elimineren, maar zonder enig succes. Ook de beeldschone Russische huurmoordenares Tatiana (Daniela Bianchi) wordt ingeschakeld om met haar charmes Bond in de val te lokken. Maar de gevatte geheime agent is niet voor één gat te vangen en hij is vastberaden om SPECTRE, dat in het bezit is van een Russische encoder, te stoppen en het door hen gestolen apparaat in handen te krijgen.

Ik ben van mening dat From Russia With Love een stuk spannender is dan zijn voorganger. Er is veel meer te beleven terwijl hoofdrolspeler Sean Connery zich helemaal thuis voelt in de huid van het charmante personage. Daarnaast is het een fijn om te zien dat Bernard Lee en Lois Maxwell beiden terugkeren als Bond’s getergde baas M en zijn schattige secretaresse Miss Moneypenny. Zij zorgen voor de luchtige en komische fragmenten die voor een prettige balans zorgen.

Regisseur Terence Young introduceert een aantal kenmerkende James Bond trademarks die in de latere films over het door Ian Fleming bedachte personage terugkeren, maar hij zorgt ook voor vernieuwing dat de tweede Bond-film een stuk leuker en spectaculairder maakt. Dat maakt de film niet veel beter dan Dr. No, maar ik merk wel dat de makers gebrand waren op het creëren van een film die zijn voorganger zou evenaren al dan niet zou overtreffen. Naar mijn mening zijn zij daar dan ook in geslaagd.