Fright Night

Fright Night (2011) recensie

Fright NightBloeddorstige wezens die zich in menselijke vorm voeden met het bloed van hulpeloze slachtoffers, allergisch zijn voor knoflook en zonlicht en zonder uitnodiging niet gezellig op de koffie kunnen komen. Dan heb ik het over vampiers. Wezens die al jaren centraal staan in zowel komische als huiveringwekkende films, maar ook in televisieseries. Het begon jaren geleden in ietwat eenvoudige producties waarvan de originele versie van Fright Night er één is. In de versie uit 1985 speelde Chris Sarandon de charmante doch levensgevaarlijke vampier Jerry die in de gemoderniseerde versie wordt vertolkt door Colin Farrell.

Samenvatting van het verhaal – De jonge tiener Charley Brewster (Anton Yelchin) gaat de strijd aan met vampier Jerry (Colin Farrell). De aardige vrijgezel is zojuist naast hem komen wonen, maar al snel blijkt Jerry niet de vriendelijke buurman te zijn, zoals hij zich voordoet. Voor Charley is er reden genoeg om hem scherp in de gaten te houden, maar dat is zeker niet zonder gevaren. Een hevige strijd barst los en terwijl Charley er alles aan doet om de vampier te ontmaskeren, neemt het aantal vermissingen in het vredige plaatsje toe.

Recensie – Craig Gillespie kreeg de taak om het origineel in een nieuw jasje te steken. Ruim 25 jaar na de première van de horrorkomedie, komt de regisseur van verschillende televisie reclames met een vermakelijke film die door de 3D-effecten en de passende soundtrack in de buurt komt van het niveau van het origineel. Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar dat mag de pret zeker niet drukken. De smerige slachtpartijen, de foute oneliners en de schaars geklede vrouwen die door het beeld banjeren zorgen voor genoeg entertainment. Minority Report-acteur Colin Farrell doet het uitstekend in de rol van de bloeddorstige vampier terwijl Star Trek-ster Anton Yelchin het prima doet als de ietwat sullige tiener en vampierjager Charley.

Kijken of overslaan ? – De remake van Fright Night is helemaal geen slechte remake, maar zo iconisch als het origineel is de film niet. Vooral de liefhebbers van horror-komedies zullen een hoop plezier beleven aan de door Craig Gillespie geregisseerde film.