Freeway

Freeway (1996) recensie

Roodkapje is een sprookje over een meisje dat tijdens haar reis naar haar grootmoeder de gevaren in het grote bos moet trotseren. Daaronder de moordlustige boze wolf, die er dan ook alles aan doet om het schattige meisje op te eten. Wie kent het wereldberoemde sprookje niet? De wijze waarop regisseur en scenarist Matthew Bright het verhaaltje als de basis voor zijn misdaad/thriller Freeway gebruikt is bijzonder te noemen.

Reese Witherspoon speelt op twintigjarige leeftijd op uitstekende wijze de rol van Vanessa Lutz, een jeugddelinquent die na de arrestaties van haar tippelende moeder en drugsverslaafde stiefvader besluit om bij haar grootmoeder in Stockton te gaan wonen. Onderweg krijgt het jonge meisje een rit aangeboden door Bob Wolverton, een nette en behulpzame burger. Maar niets is minder waar.

Bob, een rol die voortreffelijk wordt gespeeld door Kiefer Sutherland, is niemand minder dan de I-5-seriemoordenaar die al tientallen meisjes om het leven heeft geholpen. Terwijl het politiekorps jaagt op de psychopaat probeert Vanessa haar lot in eigen handen te nemen. En wanneer het haar lukt om uit de klauwen van de pedofiel te ontsnappen en hem voor dood achter te laten, begint voor haar de moeizame strijd tegen het kromme rechtssysteem dat Vanessa wil veroordelen voor poging tot moord. Niemand wil haar geloven en het is voor haar een haast onmogelijke opgave om Wolverton te ontmaskeren en haar onschuld te bewijzen.

Ik heb mij goed vermaakt met de misdaad/thriller van Bright die tevens veel zwarte humor bevat. Het gestuntel van de rechercheurs, Vanessa’s koelbloedige en misdadige handelingen en haar krankzinnige ouders, die erg goed worden neergezet door Pulp Fiction-actrice Amanda Plummer en Michael T. Weiss, zorgen voor veel vermaak en hilariteit. Freeway moet je dan ook niet al te serieus nemen. De vlotte film zit vol scènes die met snappy montagewerk in elkaar zijn gezet terwijl dat niet ten koste gaat van de karakterontwikkelingen en de uitwerking van het verhaal. Derhalve verdient deze een dikke voldoende op het rapport.

[usr 3.5 size=20]

2 gedachten over “Freeway (1996) recensie