Freddy vs. Jason

Freddy vs. Jason (2003) recensie

Droomdemon Freddy Krueger (Robert Englund) zit vast in de hel en hij speelt niet langer een hoofdrol in de nachtmerries van de tieners van Elm Street. Daarom sluit hij een pact met seriemoordenaar Jason (Ken Kirzinger) die uit de dood herrijst en de jacht opent op een groepje onschuldige tieners. Zodra de bewoners van Elm Street herinnert worden aan de gruwelijke moorden die Freddy heeft gepleegd, krijgt hij de kans om terug te keren. Maar er blijven voor hem geen potentiële slachtoffers over als Jason niet meer te stoppen is. Een krachtmeting tussen de twee krankzinnige seriemoordenaars is dan ook onvermijdelijk.

Na de grappige en duistere horror/komedie The Bride of Chucky mag regisseur Ronny Yu opnieuw samenwerken met twee legendarische horroriconen. Freddy vs. Jason is een cross-over tussen de Nightmare om Elm Street en Friday the 13th filmreeksen waarin Freddy Krueger en Jason Voorhees verwikkelt raken in een hevige onderlinge strijd. Buitensporig geweld, bloedige scènes en een hoog aantal slachtoffers ontbreken niet in deze overdreven slasher.

Het is de laatste keer dat Robert Englund de handschoen van de maniakale kindermoordenaar Freddy aantrekt. Hij speelde sinds 1984 in diverse films en series de rol van de horroricoon en in deze zogenaamde spin-off speelt hij de rol opnieuw uitstekend. De gevatte opmerkingen voordat hij zijn slachtoffertjes om zeep helpt, foute grappen en zijn kwaadaardige lach ontbreken niet. Het is Freddy zoals deze hoort te zijn en het is voor de fan dan ook een fijn weerzien met het populaire personage.

Stunt-coördinator Ken Kirzinger kreeg de kans geboden om de rol van Jason voor zijn rekening te nemen nadat Kane Hodder vriendelijk bedankte om als de meedogenloze killer terug te keren. Kirzinger is met zijn lengte en brede lichaamsbouw een imposante verschijning die met behulp van de nodige make-up effecten is getransformeerd in een angstaanjagend horrorfiguur. Hij zet samen met zijn tegenstander een mooie show neer voor de liefhebbers van het genre.

De combinatie van reeksen is goed geslaagd. De bekende handelsmerken van beiden franchises en karakters komen uitgebreid aan bod, maar er is ook ruimte voor verfrissende elementen. De voorgaande delen zijn ietwat duistere horrorfilms, maar Yu koos ervoor om een luchtige film met enorm veel humor te creëren. Misschien dat het verhaal van Freddy vs. Jason niet bijster bijzonder te noemen is en je hebt vingers tekort om de foutjes en plotgaatjes bij elkaar op te tellen, maar dat neemt niet weg dat de hevige titanenstrijd tussen de twee legendarische karakters voor enorm veel kijkplezier zorgt.