Frankenweenie

Frankenweenie (2012) recensie

Ik moet er niet aan denken om mijn hondje te verliezen en zeker niet op de manier waarop het hoofdpersonage Victor Frankenstein zijn trouwe kameraadje Sparky verliest in de zwart-witfamiliefilm Frankenweenie. Wanneer Sparky vol enthousiasme de honkbal wil vangen, die zijn baasje zojuist uit het veld heeft geslagen, wordt het hondje aangereden door een auto. Hij overleeft het ongeval niet tot groot verdriet van de jonge scholier en zijn ouders. Maar Victor heeft een ongekende nieuwsgierigheid naar wetenschappelijke experimenten en hij besluit om alles uit de kast te trekken om zijn vriendje van de dood te redden.

Met een beetje naald en draad, de wafelijzer van zijn moeder en een goede onweersbui, komt Victor heel ver en hij krijgt het tot zijn grote vreugde voor elkaar om Sparky weer tot leven te wekken. Maar de blijheid is van korte duur als zijn klasgenootjes lucht krijgen van zijn geslaagde experiment en een voor een zijn methode gebruiken om hun verloren huisdieren te doen herleven. Binnen korte tijd terroriseert een leger van uit de dood herrezen huisdieren het vredige dorpje en Victor moet er alles aan doen om de gedrochten tot een halt toe te roepen.

Frankenweenie van Tim Burton is een remake van een gelijknamige korte film, die de regisseur in de jaren tachtig creëerde. Met de huidige techniek en een mooi budget kon de maker van films, zoals Batman en Beetlejuice, een vermakelijke zwart-wit-stop-motionanimatiefilm voor het hele gezin maken. Bekende acteurs, zoals Catherine O’Hara, Winona Ryder en Martin Short spraken de stemmen in van personages, zoals Mrs. Frankenstein, Elsa van Helsing en Mr. Burgemeister. Ook stemacteurs, zoals Martin Landau, Charlie Tahan en Atticus Shaffer zijn te horen in de film van de Alice in Wonderland-regisseur.

Frankenweenie is niet een doorsnee familiefilmpje, maar een sfeervolle en op sommige momenten vrolijke hommage aan beroemde horrorfilms, zoals Frankenstein. De stop-motionanimaties zien er fantastisch uit en deze geven de film dat bijzondere sfeertje dat wel vaker aanwezig is in de creaties van Tim Burton. De film is ook emotioneel beladen, want de fragmenten waarin Victor zijn trouwe kameraadje verliest en weer tot leven wekt, zijn aandoenlijk. De dromerige soundtrack van Danny Elfman, die naar mijn mening enorm veel overeenkomsten kent met de track die hij voor Edward Scissorhands componeerde, versterkt de droevige sfeer. Ik geef dan ook eerlijk toe dat ik een brok in mijn keel had. Gelukkig worden deze ietwat sobere scènes afgewisseld met enorm veel zwarte humor. En ik kan dat wel waarderen ondanks dat ik wel van mening ben dat Frankenweenie niet echt geschikt is voor de kleintjes.