Focus

Focus (2015) recensie

Het duurt nog eventjes voordat de liefhebbers van Will Smith en Margot Robbie hen samen in actie zien in de actiefilm Suicide Squad, maar wie daar niet op kan wachten kan zich alvast vermaken met Focus. De door Glenn Ficarra en John Requa geregisseerde romantische actie/komedie is een heerlijke wegkijker in de stijl van films als Ocean’s Eleven en Catch Me If You Can. De twee regisseurs waren eerder verantwoordelijk voor de vermakelijke romcom Crazy, Stupid, Love.

Will Smith speelt in focus de rol van meesteroplichter Nicky die stapelverliefd wordt op de aantrekkelijke dievegge Jess (Margot Robbie). Hij leert Jess alles over zijn organisatie en de kneepjes van het vak. Zij verdienen samen miljoenen dollars en er is geen vuiltje aan de lucht. Totdat Nicky besluit om plotseling de relatie te verbreken.

Er gaat drie jaar voorbij en Nicky heeft een nieuw doelwit op de korrel. De rijke zakenman en raceteameigenaar Garriga (Rodrigo Santoro) wil zijn concurrentie uitschakelen en hij huurt Nicky in om hen een geheime formule voor prestatie verhogende brandstof te verkopen. Maar in werkelijkheid moet Nicky een kijkje nemen achter de schermen bij Garriga’s geduchte concurrent. Terwijl de oplichter zijn plan uitvoert ontdekt hij dat Jess een relatie heeft met zijn opdrachtgever en dat zet Nicky voor een lastige keuze. Voltooid hij zijn opdracht en gaat hij er met een smak geld vandoor of kiest hij ervoor om het hart van Jess te heroveren? Of is er misschien een derde optie voor de briljante meesteroplichter.

Focus kun je het beste omschrijven als een prettige mix van actie, humor, romantiek en spanning. In het begin van de film ligt de focus vooral op de relatie tussen Nicky en Jess en de werkwijze van de ingenieuze dieven. Er is overduidelijk chemie aanwezig tussen Will Smith en Margot Robbie en ze spelen de rollen dan ook prima. Er is ook een leuke bijrol weggelegd voor BD Wong die de rol van de grappige multimiljardair Liyuan speelt. Na de beginfase neemt de spanning iets toe als Nicky aan de slag gaat voor raceteameigenaar Garriga. Deze rol wordt gespeeld door Rodrigo Santoro, maar zijn acteerwerk is niet bijster bijzonder te noemen.

In de slotfase zijn er veel plotwendingen en de kijker wordt continu op het verkeerde been gezet. Het is dus af en toe goed opletten wat er zich allemaal op het scherm afspeelt, want je kunt heel eenvoudig de draad kwijtraken. Dit deel van de film deed mij sterk denken aan films als Ocean’s Eleven en The Italian Job die eveneens een romantische ondertoon bevatten. Nu wil ik niet zo ver gaan om Focus te vergelijken met de door Steven Soderbergh geregisseerde thriller, maar de film komt toch aardig in de buurt. Ik ben in ieder geval aangenaam verrast door deze heerlijke film die naar mijn mening meer dan de moeite waard is om te kijken.

[usr 3.5 size=20]

4 gedachten over “Focus (2015) recensie

1. Het is zo’n film voor mij met leuke elementen, maar die op een bepaalde manier niet bij elkaar komen. Geloofde zelf die chemie niet en werd er nooit echt ingetrokken.

2. Op zijn best een vermakelijk tussendoortje maar ik vond de film na de sprong in de tijd wel een stukje minder. Na de ontknoping moest ik terug denken aan een scène die totaal geen steek houdt wanneer je weet hoe de kaarten geschud zijn. Maar hierover kan ik vanwege spoilers natuurlijk niet over gaan tikken.