Focus

Focus (2015) DVD Recensie

Will Smith heeft in zijn glansrijke carrière uiteenlopende rollen gespeeld en ik kan de films waar hij in te zien is altijd wel waarderen. Natuurlijk is de ene beter dan de andere, maar in de regel zijn de films waar de The Fresh Prince of Bel-Air acteur in speelt erg vermakelijk. In Focus speelt hij de rol van Nicky, een doorgewinterde zwendelaar die als een blok valt voor de beeldschone dievegge Jess. Maar hij besluit om de relatie te beëindigen en de focus te houden op zijn lucratieve zwendels als het hem te heet onder de voeten wordt.

De rol van Jess wordt gespeeld door Margot Robbie en ik ben wel een fan van deze charmante dame die met haar rol in The Wolf of Wall Street al bewees dat zij een verdienstelijke actrice is. In Focus speelt zij de rol van de oplichtster in opleiding uitstekend en ze vormt samen met haar tegenspeler een mooi duo op het scherm. In de openingsfase van de film slaan zij de handen ineen als zij de ene na de andere grote klus klaren terwijl zij in de tweede helft van de film regelmatig met elkaar in de clinch liggen als Nicky haar hart probeert te heroveren. En terwijl de meester oplichter er alles aan doet om Jess terug te winnen moet hij ook in opdracht van haar nieuwe vriend de concurrenten van de schatrijke raceteameigenaar Garriga bespioneren. De rol van deze miljardair wordt prima ingevuld door Rodrigo Santoro.

Het romantische verhaal over de knipperlichtrelatie tussen Nicky en Jess loopt als een rode draad door de film, maar er is ook veel ruimte voor zenuwslopende intriges en actie. Regisseurs Glenn Ficarra en John Requa weten de kijker continu op het verkeerde been te zetten en het spannende slot bevat dan ook enorm veel plotwendingen. Het is dus wel opletten geblazen als je niets wilt missen. Het verloop van de film deed mij dan ook sterk denken aan zijn genregenoot Ocean’s Eleven. En dat is ook een film die ik enorm kan waarderen ondanks dat Focus niet de kwaliteit van de door Steven Soderbergh geregisseerde thriller weet te evenaren.

Desalniettemin heeft Focus zijn eigen kwaliteiten. De chemie tussen Will Smith en Margot Robbie zorgt voor veel kijkplezier en de aanwezigheid van grappige personages zoals multimiljardair Liyuan (BD Wong) en Nicky’s goede vriend Farhad (Adrian Martinez) zorgt voor een luchtige sfeer. Daarnaast zorgen de filmmakers voor een goede balans tussen de spannende, komische en romantische momenten en dat het verhaal goed wordt uitgewerkt. Daarom bestempel ik Focus als een heerlijke film die naar mijn mening meer dan de moeite waard is om te gaan zien.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment mocht ik de DVD versie van Focus beoordelen en ik ben zeer te spreken over de beeld- en de geluidskwaliteit van de schijf. Het beeld staat in het formaat 1.78:1 op de DVD terwijl het geluid in Dolby Digital 5.1 aanwezig is. De DVD stelt helaas wel iets teleur op het gebied van het bonusmateriaal, want de consument moet genoegen nemen met een aantal verwijderde scènes terwijl de Blu-ray versie veel meer extra’s te bieden heeft. Focus is vanaf 19 augustus verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

5 gedachten over “Focus (2015) DVD Recensie

1. Hoogtepunt van Focus is de lange scène met de weddenschap in het football stadion. Na de tijdssprong vond ik het geheel toch wel minder. Desalniettemin een prettig filmpje door de aanwezigheid van Smith en Robbie.

1. Alhoewel er allerlei films met dieven zijn, bijvoorbeeld Ocean’s Eleven, was het hier het feit dat ze op een gegeven moment “gewone mensen” aan het beroven waren waardoor ik geen sympathie kon opbrengen.