Flodder

Flodder (1986) recensie

De Nederlandse filmmaker Dick Maas heeft in zijn carrière vermakelijke films gemaakt. Daaronder de heerlijke platte komedie Flodder over de gelijknamige fictieve familie die uit noodzaak in een peperdure villa in een chique wijk komen te wonen. En de Flodders zijn niet de makkelijkste. Terwijl ma Flodder (Nelly Frijda) in het afval van de buren snuffelt, gaan haar zonen Johnnie (Huub Stapel) en Kees (René van ’t Hof) op speurtocht naar lucratieve handeltjes. En als Henkie (Horace Cohen) en Toet (Nani Lehnhausen) zich ontfermen over opa (Jan Willem Hees), duikt dochter Kees (Tatjana Simic) met iedereen het bed in.

De buurtbewoners van de decadente wijk Zonnedael pikken het niet langer en zij komen in opstand tegen het schorriemorrie dat voor overlast zorgt en zelfs agressie vertoont. Maar de Flodders zijn niet van plan om stilletjes de wijk te verlaten tot het grote verdriet van hun begeleider Sjakie (Lou Landré), die bij ieder bezoek niet moedwillig het slachtoffer wordt van de asociale familie. Toch blijft de ambtenaar de familie steunen en hij doet er dan ook alles aan om de Flodders te helpen. Na talrijke pogingen om de familie te verdrijven geven de buurtbewoners het maar op, maar zijn de Flodders ook bestendig tegen een doorgedraaide buurtbewoner die met een tank voor de deur staat?

Nelly Frijda en Huub Stapel spelen evenals hun medespelers René van ’t Hof en Tatjana Simic hun rollen uitstekend. Ze gaan helemaal op in de losgeslagen personages die alle regels aan hun laars lappen en hun vrije tijd het liefst vullen met feesten, drinken en seks. De ene na de andere leuke oneliner wordt uit de hoge hoed getoverd terwijl inmiddels beroemde personages zoals buurman Neuteboom (Bert André) en kolonel Wim (Herbert Flack) voor leuke fragmenten zorgen. Vooral door de bekende “Buurman, wat doet u nu?”-scène maakte de inmiddels overleden acteur Bert André zich onsterfelijk.

Flodder is een knotsgekke satirische komedie waarin alles kan en mag. Dick Maas heeft een leuke film gemaakt waarin een familie uit een lage sociale klasse opeens buurtjes worden van arrogante directeuren en doctoren die wel heel hypocriet vrouwlief steunen in hun heksenjacht, maar ondertussen grof geld betalen om met dochter Kees de lakens te delen. Functioneel naakt wordt dan ook niet geschuwd, maar het blijft bij een paar blote billen, schaamstreken en borsten. Inmiddels zijn de filmkijkers wel wat gewend denk ik zo en is het allemaal niet meer zo spannend. Maar voor die tijd waren de beelden enorm spraakmakend.

Flodder is een film die je naar mijn mening zeker moet hebben gezien en het is dan ook een must-see voor de liefhebbers van de Nederlandse film. Onzinnig is het wel, maar dat maakt de film, die ook op een onschuldige wijze kritiek levert op de Nederlandse welvaartsstaat, enorm geestig en vermakelijk. Staat deze nog op je lijstje? Ik raad je dan aan om deze snel te gaan zien!

0 gedachten over “Flodder (1986) recensie