Flight

Flight (2012) recensie

In de afgelopen decennia zijn er al veel sterke dramafilms verschenen en de door Robert Zemeckis geregisseerde film Flight mag zich bij deze toppers scharen. Het komt zelden voor dat een verhaal als dit mij niet alleen boeit, maar ook raakt. Ik had dan ook een brok in mijn keel toen de aftiteling eenmaal in beeld verscheen. Dat is niet alleen te danken aan de wijze waarop de Forrest Gump-regisseur het verhaal in beeld brengt, maar ook aan het spel van Denzel Washington die opnieuw een Oscarwaardige rol neerzet. Hij werd dan ook geheel terecht voor een Academy Award genomineerd hoewel hij deze nominatie niet wist te verzilveren.

Flight is gebaseerd op het waargebeurde drama van Alaska Airlines 261 die eveneens door een technisch mankement een duikvlucht. De piloot probeerde het toestel te redden door deze te rollen, maar het is hem niet gelukt om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Het scenario dat draait om piloot William “Whip” Whitaker (Denzel Washington) is verder volledig fictief en heeft buiten de vliegramp om geen enkele koppeling met de crew en de passagiers van vlucht 261. Scenarist John Gatins had maar liefst tien jaar nodig om het script naar wens af te ronden en hij nam de tijd om niet alleen een onderhoudend, maar ook een meeslepend verhaal te creëren.

Whip is een ervaren piloot, maar hij is een alcoholverslaafde en een gebruiker van cocaïne. Op de bewuste ochtend van de ramp kruipt hij vermoeid en onder invloed in de cockpit van het gedoemde vliegtuig dat door een technisch mankement een duikvlucht maakt en lijkt neer te storten in een woonwijk. Door het adequate optreden van Whitaker en zijn crew weet de piloot het toestel te rollen en naar een weiland te leiden. Daar maakt hij een noodlanding die ‘slechts’ zes mensen het leven kost. Whip is een held hoewel het toxicologische rapport bewijst dat hij onder invloed zijn werk uitoefende. Terwijl het onderzoek naar zijn optreden in volle gang is wordt hij geconfronteerd met zijn overmatige gebruik van alcohol en drugs en zijn verslaving. Terwijl de leugens opstapelen om een gevangenisstraf te ontlopen, begint Whip last te krijgen van zijn geweten.

De synopsis en de filmtitel doen vermoeden dat Flight een spectaculaire film is over een vliegramp, maar niets is minder waar. Je komt al snel bedrogen uit als je een spektakelfilm verwacht. Het is een intelligente dramafilm die slechts een spectaculaire opening kent wanneer de kijker getuige is van het heldhaftige optreden van de sympathieke piloot. De film draait om Whip en zijn voortdurende strijd tegen zijn alcohol- en drugsverslaving en deze laat goed zien wat een verslaving met een mens doet. Door het uitstekende acteerwerk van Washington komt dit goed over het publiek en je krijgt sympathie voor de beste men die al zijn hele leven tegen zijn verslaving vecht. Des te indrukwekkender is het passende slot als het personage inziet wat hij en zijn naasten heeft aangedaan en dat hij inziet dat het tij moet keren. Na Forrest Gump en Cast Way creëert Zemeckis opnieuw een dijk van een film die beslist een topper in zijn soort genoemd mag worden.