Finding Nemo (2003) recensie

Finding NemoDe kleine clownvis Nemo (Alexander Gould) wordt beschermend opgevoed door zijn angstige vader Marlin (Albert Brooks) die na het verlies van zijn vrouw de oceaan niet meer vertrouwd. Maar als Nemo per ongeluk gevangen wordt genomen door een duiker, moet Marlin de gevaren van de zee trotseren om zijn zoontje terug te vinden. Samen met de vergeetachtige Dory (Ellen DeGeneres) neemt hij het op tegen vegetarische haaien, een zwerm kwallen en een reusachtige walvis met de hoop dat hij weer herenigd wordt met zijn zoontje.

Naar mijn mening is Finding Nemo een van de leukste en kleurrijkste animatiefilms van studio Disney Pixar die tevens verantwoordelijk is voor computergeanimeerde toppers zoals A Bug’s Life, Monsters Inc. en The Incredibles. Wat de prent over Marlin’s speurtocht naar zijn zoontje zo bijzonder maakt zijn de verbluffende animaties, maar ook de gevatte dialogen en grappen die zowel voor de kleintjes als voor de oudere geschikt zijn.

Disney Pixar richt het vizier op een brede doelgroep. Terwijl het jonge grut kan genieten van de grappige visjes en slapstick momentjes, toveren de dubbelzinnige grappen een glimlach op het gezicht van de papa’s en de mama’s. Maar Finding Nemo is ook uitermate geschikt voor volwassenen zonder koters die de sombere winteravond iets kleurrijker willen maken. Het verhaaltje is flinterdun, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Er is immers genoeg vertier aanwezig waarmee je gedurende 100 minuten kunt vermaken.

Vooral de interactie tussen Marlin en Dory is briljant te noemen. Komediante Ellen DeGeneres spreekt de stem in van Marlin’s reisgezel en haar aanwezigheid zorgt voor hilarische fragmenten. De rol werd overigens speciaal voor haar geschreven, wat bijzonder te noemen is. Maar ook Nemo’s gezelschap in het zeeaquarium van de tandarts en hun vaste bezoeker Nigel – de pelikaan uit de haven van Sidney – zijn grappige karakters die voor enorm veel amusement zorgen. Kortom, Finding Nemo is een pareltje en naar mijn mening een van de betere computergeanimeerde films die tot op heden is gemaakt.

Score: 9,0