Furious 7

Fast & Furious 7 (2015) recensie

Als liefhebber van de franchise keek ik met veel plezier uit naar alweer het zevende deel van The Fast and the Furious. In 2001 begon het allemaal met een simpele, maar uiterst vermakelijke actiefilm waarin getunede wagens, mooie meiden in korte rokjes en vette beats voor enorm veel vermaak zorgden. Inmiddels heeft de franchise meer inhoud gekregen en draait het niet meer alleen om de snelheidsduivels die maar al te graag de verkeersregels willen overtreden. Zoals Dominic Toretto het omschrijft in de eerste tien minuten van Fast & Furious 7: “This time it ain’t just about being fast.”

De film begint explosief waarin Jason Statham wordt geïntroduceerd als de wraakzuchtige broer van Owen Shaw. Inderdaad, de schurk uit deel 6. De Transporter-acteur speelt de rol van Deckard Shaw, een ex-commando van de Britse overheid, die wraak wil nemen op Toretto (Vin Diesel) en zijn team. Maar voordat hij de jacht opent op de voormalige straatracers, moet hij nog wel “even” afrekenen met CIA-agent Hobbs. Deze rol wordt opnieuw goed ingevuld door Dwayne “The Rock” Johnson die simpelweg thuishoort in een bombastische actiefilm, zoals Fast & Furious 7.

Vin Diesel, Tyrese Gibson, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster en Ludacris keren allen terug. En als je dacht dat het niet gekker kon verrast regisseur James Wan het publiek met weergaloze stunts en verbluffende special effects. De actiescènes, daaronder een scène waarin gepimpte wagens met parachute en al uit de lucht komen vallen, duren lang en ze volgen elkaar in rap tempo op. Met als hoogtepunt een scène waarin Toretto en Brian in een peperdure Lykan Hypersport van de ene na de andere toren van de Etihad Towers in Abu Dhabi springen. Het kan en het mag allemaal! Het zijn dan ook de stunts waar je als kijker op zit te wachten.

Maar Fast & Furious 7 is ook een deel dat veel refereert naar de voorgaande delen. Naar mijn mening is het dan ook van belang dat je de andere delen hebt gezien voordat je aan deze begint. De monsterlijke Dodge Charger van Toretto uit het eerste deel keert terug, maar ook personages, zoals Sean Boswell (Lucas Black) uit het derde deel, keren voor eventjes terug. En natuurlijk zijn er dan nog de unieke locaties waar de gevechten tussen Deckard Shaw en Toretto’s team worden uitgevochten. Londen, Abu Dhabi en de Dominicaanse Republiek zijn allen het podia voor deze zinderende actiefilm. Natuurlijk sluit men in stijl af op de straten van Los Angeles waar het ruim veertien jaar geleden allemaal begon.

Ik heb geen moment getwijfeld dat Fast & Furious 7 het niveau van zijn voorgangers zou evenaren ondanks dat regisseur James Wan, normaliter een expert in het maken van horrorfilms, aan het roer staat.  Tegelijkertijd is het ook een beladen film en dat heeft te maken met het tragische overlijden van acteur Paul Walker. Met behulp van CGI en zijn broers Caleb en Cody kon men de film voltooien. Ik vond het dan ook fijn om te zien dat zijn personage Brian de gehele film te zien is terwijl ik nooit het idee heb gehad dat ik naar stand-ins of CGI animatie zat te kijken. En de film sluit heel passend af, met de mooie track “See You Again” van Wiz Khalifa featuring Charlie Puth en emotionele en lovende woorden van Vin Diesel.

0 gedachten over “Fast & Furious 7 (2015) recensie

1. Wij zijn gisteravond naar Fast 7 geweest. Een heerlijke film inderdaad! Lekker overdreven veel actie, bizarre stunts en gruwelijk snelle auto’s. Het einde vond ik ook echt heel mooi gedaan. Een waardig afscheid zo op die manier.

Dus helemaal eens met jouw score!