Fast & Furious 6 (2012) recensie

Fast and Furious 6Ruim tien jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met Dominic Toretto en de wereld van de illegale straatraces waarin opgevoerde bolides in felle kleuren, vette tunes van Hip Hop- en rap-artiesten en schaars geklede vrouwen de hoofdrollen opeisen. Na vier kwalitatief wisselende vervolgdelen komt regisseur Justin Lin (tevens verantwoordelijk voor de regie van de laatste drie delen) met alweer het zesde deel in de reeks en deze is nog spectaculairder dan zijn voorgangers.

De film begint met een terugblik op de vorige delen, want Fast & Furious 6 bevat enorm veel verwijzingen naar de gebeurtenissen in diens voorgangers. Deze keer kiest men er bewust voor om meer aandacht aan het verhaal te schenken hoewel het natuurlijk draait om de spectaculaire actiescènes die dan ook ruimschoots aanwezig zijn. De wilde achtervolgingen door de straten van Londen en de race tussen Toretto en Letty zijn slechts enkele vermakelijke scènes die voor enorm veel kijkplezier zorgen. Het is ook een groot pluspunt dat het in dit deel weer draait om de straatraces en de vette getunede wagens, want dat heb ik in de vorige delen toch een beetje gemist.

De originele cast keert terug en het is fijn om te zien dat zowel Vin Diesel als Paul Walker nog niet klaar zijn met de hoofdpersonages waar het in Fast & Furious om draait. Natuurlijk is er ruimte voor nieuwe personages. Deze keer is het de beurt aan Luke Evans die op uitstekende wijze in de huid kruipt van topcrimineel Shaw en ook Michelle Rodriguez en Dwayne “The Rock” Johnson krijgen genoeg speeltijd om zich te laten gelden. Ludacris en Tyrese Gibson verrijken de veelzijdige cast (waar ook Sung Kang en Jordana Brewster deel van uitmaken) en de twee heren zorgen in grote lijnen voor de comic relief dat de aangename luchtige sfeer ten goede komt.

Fast & Furious 6 slaagt volledig als een entertainende prent die het hart van de liefhebbers van snelle wagens en mooie meiden sneller doet kloppen, maar ook de fans die hier iets minder om geven zullen een hoop plezier beleven aan deze spektakelfilm. De film puilt uit van over the top actie, wagens die door de lucht vliegen en een grote hoeveelheid toevalligheden die nauwelijks iets met de realiteit te maken hebben. Dat maakt het een heerlijke film om bij onderuit te zakken, de schaal popcorn op schoot te nemen en de fles cola binnen handbereik te hebben, want het is ruim twee uur genieten van deze topper in zijn soort. Een kleine tip; Blijf na afloop nog even zitten voor de geweldige teaser van het zevende deel.

0 thoughts to “Fast & Furious 6 (2012) recensie”