Fantastic Four

Fantastic Four (2005) recensie

De briljante wetenschapper Reed Richards reist samen met zijn collega’s naar een geavanceerd ruimtestation om een passerende kosmische straling te meten. Maar tijdens het experiment gaat er iets fout waardoor het DNA van de vijf bemanningsleden wordt aangepast. Zij komen tot de ontdekking dat zij speciale krachten bezitten wanneer zij terugkeren op Aarde. Terwijl de geniepige zakenman en wetenschapper Victor Van Doom zijn nieuw verworven krachten gebruikt voor kwaadaardige doeleinden, gebruiken de overige teamleden hun krachten om de mensheid te helpen. Hun eerste missie als het superheldenteam Fantastic Four is om Doom tot een halt toe te roepen.

Wat is de definitie van een slechte film? Als het acteerwerk tenenkrommend slecht is, de special effects niet om aan te zien zijn en als het verhaal nergens op slaat? De critici waren in ieder geval enorm teleurgesteld in de superheldenfilm Fantastic Four en ook de lage score op de website van IMDb.com doet vermoeden dat de door Tim Story geregisseerde prent niet de moeite waard is. Deze liefhebber van comicverfilmingen en popcornfilms is het hier absoluut niet mee eens, want er zijn genoeg redenen te bedenken om deze film een eerlijke kans te geven.

De combinatie van actie en humor spreekt mij wel aan. Terwijl de wereld op het punt van vergaan staat, hebben de leden nog genoeg tijd om een foute oneliner uit de mouw te schudden. Ook de meest voor de hand liggende grappen zijn eerder flauw dan vindingrijk te noemen, maar ik kan er zeker om lachen. De bombastische actie met heerlijke gevechten en goede special effects maken het feestje compleet. Dat het acteerwerk van hoofdrolspelers Ioan Gruffud, Jessica Alba, Chris Evans en Michael Chiklis dan wat te wensen overlaat neem ik dan ook graag voor lief. Julian McMahon’s vertolking als de kwaadaardige Dr.Doom is wel goed te noemen.

Als je geen hoge eisen stelt aan deze eenvoudige no-brainer vol actie, humor en special effects, dan kun je wel eens aangenaam verrast worden. Het superheldenteam zal niet bij iedereen even bekend zijn, maar dat mag de pret zeker niet drukken. In de film uit 2005 komt het ontstaan van de Fantastic Four uitgebreid aan bod, maar de makers concentreren zich vooral op al dat spektakel dat het publiek dan ook gedurende 106 minuten krijgt voorgeschoteld. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met dit filmpje, maar ik ben mij er ook van bewust dat niet iedereen het hiermee eens is en dat de kritische kijker wel het een en het ander heeft aan te merken op Fantastic Four.

Score: 6,0