Extremely Loud & Incredibly Close (2011) recensie

Extremely Loud & Incredibly CloseDe negenjarige Oskar Schell (Thomas Horn) raakt op 11 september 2001 bij de aanslagen op het Wold Trade Center zijn vader kwijt. Hij speelde met hem leuke spelletjes waaronder een speurtocht naar het fictieve zesde stadsdeel van New York. Wanneer de getraumatiseerde jongen een enveloppe met een sleutel vindt, is hij er zeker van dat dit een laatste aanwijzing is van zijn overleden vader. Oskar is vastberaden om het slot waar de sleutel op past te vinden. Voor hem begint een wonderbaarlijke zoektocht door de grote stad en hij rust niet voordat hij zijn doel heeft bereikt.

Ik was direct verkocht toen ik voor het eerst de trailer van Extremely Loud & Incredibly Close zag en daarom ging ik naar de bioscoop om de romanadaptatie van regisseur Stephen Daldry te bekijken. De film is boeiend en aangrijpend, maar tot mijn grote verbazing werd ik maar zelden geraakt door deze film terwijl de gebeurtenissen in het aangrijpende verhaal van schrijver Jonathan Safran Foer zich daar wel voor lenen. Niettemin is het een sterke dramafilm die meer dan de moeite waard is om te gaan zien.

De tweede roman van de Joods-Amerikaanse schrijver Jonathan Safran Foer werd in 2005 gepubliceerd en het aangrijpende verhaal dat voortvloeit uit de afschuwelijke gebeurtenissen op 11 september 2001 leverde hem enorm veel kritiek op. Voor veel Amerikanen is 9/11 nog steeds een zeer gevoelig onderwerp en de auteur werd ervan beschuldigd dat hij deze tragedie misbruikte voor persoonlijk gewin. Ik ben van mening dat hij enorm veel risico nam met deze keuze, maar het geeft het verhaal wel de extra emotionele lading dat nodig is om indruk te maken.

De creatie van de Britse regisseur Stephen Daldry, die al tot drie keer toe werd genomineerd voor een Academy Award, is een sterke verfilming van de internationale bestseller die bijna zeven jaar na de publicatie van de roman in de filmtheaters verschijnt. Met een prachtige registratie van Oskar’s speurtocht door de magische wereldstad en met overtuigende acteerprestaties van de hoofdrolspelers krijgt hij het voor elkaar om het publiek een mooie dramafilm voor te schotelen. Hoewel Tom Hanks en Sandra Bullock op de filmposter als de hoofdrolspelers worden benadrukt, valt hun spel in het niets bij dat van debutant Thomas Horn.

Horn speelt op overtuigende wijze de rol van de negenjarige Oskar Schell en het is knap dat hij de film grotendeels in zijn eentje draagt. Hij vormt met routinier Max von Sydow, die geheel terecht een Oscarnominatie voor deze rol in de wacht sleepte, een mooi duo op het witte scherm. Von Sydow kruipt in de huid van het zwijgende karakter die in de film wordt genoemd als The Renter. Hij zorgt voor de nodige luchtige momenten die vaak een glimlach op het gezicht toveren. De vermeende hoofdrolspelers Tom Hanks en Sandra Bullock spelen allebei prima hoewel zij nauwelijks de tijd en mogelijkheden krijgen om te kunnen imponeren.

Extremely Loud & Incredibly Close is een uitstekende dramafilm hoewel de logica achter de Oscarnominatie in de categorie beste film mij enigszins ontgaat. Daldry laat toch een aantal steekjes vallen en dat komt de kwaliteit van de film niet ten goede. De film greep mij niet aan terwijl ik dat wel had verwacht. De afschuwelijke gebeurtenissen in New York op 11 september 2001 moeten de film een extra emotionele lading geven, maar de zakdoek die ik binnen handbereik hield bleef kurkdroog. De film wordt wellicht iets overgewaardeerd terwijl deze niet de beste in zijn soort is. Maar dat Daldry’s filmversie van de bestseller verplichte kost is voor iedereen die een goed drama kan waarderen staat als een paal boven water.