Exodus: Gods and Kings

Exodus: Gods and Kings (2014) recensie

Ik val gelijk met de deur in huis. Exodus: Gods and Kings is niet het spektakel dat ik wel had verwacht. Regisseur Ridley Scott, verantwoordelijk voor vermakelijke epossen, zoals Gladiator en Kingdom of Heaven, kiest deze keer voor de verfilming van een Bijbels verhaal. Nog steeds met een bijzonder oog voor detail, maar zonder bombastische actie. Een verstandige keuze van de filmmaker of niet?

De film begint wel spectaculair wanneer Mozes (Christian Bale) en Ramses (Joel Edgerton) samen ten strijde trekken tegen het leger van de Hettieten. Maar na een vermakelijke veldslag wordt alle aandacht gevestigd op het Bijbelse verhaal over Mozes en zijn dappere daad om de duizenden slaven van de farao van Egypte te bevrijden. Zowel Christian Bale als Joel Edgerton zijn achter de schermen grondig onder handen genomen door de grimeurs, die hen tot bijna onherkenbaar hebben geschminkt.

Het is ook mede te danken aan het goede acteerwerk van de twee Britten dat zij weten te overtuigen als de twee hoofdpersonages. Desondanks is het in het begin wel even onwennig en komen niet alle dialogen, die zij ook met farao Seti (John Turturro) voeren, overtuigend over. Maar na een stroef begin laat vooral Bale zich opnieuw van zijn beste kant zien. Wanneer hij uit het paleis wordt verbannen vindt hij zijn weg door de woestijn waar hij op de heilige berg in contact komt met de Heer en daarop besluit om naar Egypte terug te keren om een einde te maken aan de slavernij.

De film is soms wel te langdradig ondanks dat Bale en Edgerton goed spelen. De Alien-regisseur focust zich vooral op de karakterontwikkelingen en het verhaal terwijl hij naar een spectaculair en passend slot toewerkt. Daar is ook helemaal niets mis mee, maar naar mijn mening duurt het epos een half uurtje te lang. Maar als ik de balans opmaak moet ik concluderen dat dit een genre is waar de filmmaker in uitblinkt. Met prachtige decors, authentieke kostuums en weinig CGI weet hij opnieuw een unieke wereld neer te zetten die de film meer dan de moeite waard maakt om te gaan zien. Maar houdt er wel rekening mee dat het geen spektakelfilm net zoals Gladiator is.

0 gedachten over “Exodus: Gods and Kings (2014) recensie

1. Met die opening had ik een lager cijfer verwacht, maar je kon dus ook het epische eraan wel waarderen. Zelf vond ik dat de plagen redelijk realistisch in beeld waren gebracht, wat ik origineel vond….zelfde voor wat er met de zee gebeurt.