Ex_Machina

Ex_Machina (2015) recensie

Zou een machine ooit kunnen denken en voelen als een mens en het verschil tussen goed en kwaad kennen? En zou een computer ooit gevoelens kunnen hebben? Het zijn enerverende vragen die de wetenschap al jaren probeert te beantwoorden. In de fascinerende drama/sciencefiction Ex Machine probeert regisseur en schrijver Alex Garland in beeld te brengen wat het eventuele gevolg zou kunnen zijn als een computer zelfstandig zou kunnen denken, voelen en beslissingen zou kunnen nemen.

In Ex Machine speelt Unbroken-acteur Domhnall Gleeson de rol van de computernerd Caleb die voor de grootste zoekmachine ter wereld werkt. Opeens verschijnt er een melding in zijn beeldscherm met de melding dat hij de bedrijfsloterij heeft gewonnen. De prijs is een ontmoeting met de excentrieke eigenaar Nathan (Oscar Isaac) die al jaren in eenzaamheid leeft. Caleb ontmoet Nathan in het complex waar zijn werkgever al jaren leeft en hij komt al gauw tot de ontdekking dat de loterij niets meer dan een rookgordijn was om briljante mensen te werven voor een uiterst geheim project. Nathan werkt namelijk al jaren achter de schermen aan het creëren van een kunstmatige intelligentie en hij heeft Caleb nodig voor de zogeheten Turingtest waarmee zijn werknemer moet ontdekken of zijn creatie een bewustzijn heeft.

Caleb ontmoet Ava (Alicia Vikander), de kunstmatige intelligentie in de vorm van een vrouw. Terwijl het overduidelijk is dat Ava een machine is, ontstaat er een hechte band tussen hen. En in hun gesprekken, die vaak worden onderbroken door stroomstoringen waardoor Nathan niet meer kan meekijken of –luisteren, vertelt Ava Caleb verontrustende dingen over haar maker. Daarop besluit Caleb om actie te ondernemen, want zijn gevoelens voor Ava worden alsmaar heftiger en hij kan het niet langer meer aanzien dat zij door Nathan gevangen wordt gehouden. De grote vraag is alleen of Ava wel de waarheid spreekt en of zij misbruik kan maken van Caleb’s sterke gevoelens voor haar.

En dat zorgt voor een naar gevoel als je Ex Machina kijkt. Wat als computers dit kunnen en wat als geavanceerde mensachtige als Ava in opstand kunnen komen tegen hun makers? Ik vind het een beangstigende gedachte, maar iets wat ooit realiteit zou kunnen worden. Garland creëert een duistere en realistische film vol spanning en verrassende plotwendingen. Zelfs na het zien van Ex Machina kun je jezelf nog afvragen wie nu echt de slechterik in het verhaal is en ik vind dat ontzettend goed gedaan. Ik ben dan ook echt een liefhebber van dit soort films.

Door het overtuigende acteerwerk wordt je meegezogen in het verhaal. Domhnall Gleeson speelt evenals Alicia Vikander een sterke rol, maar het is vooral Oscar Isaac die opnieuw imponeert en met zijn vertolking van de alcoholist en multimiljardair Nathan andermaal bewijst dat hij een veelzijdige acteur is. Daarnaast zijn de special effects en de verbluffende CGI computeranimaties van een ongekend hoog niveau. Het personage Ava, dat grotendeels een robotachtige uitstraling heeft en alleen een gezicht, handen en voeten van vlees en bloed heeft, is een prachtige verschijning terwijl ook het geavanceerde complex waar de film zich afspeelt zorgvuldig in elkaar is gezet. Garland, die in het verleden vooral als schrijver actief is geweest en films als Dredd, Sunshine en 28 Days Later heeft geschreven, mag trots zijn op zijn regiedebuut dat goed in elkaar is gezet, intrigeert en bovenal de bovenkamer van de kijker flink aan het werk zet.

13 gedachten over “Ex_Machina (2015) recensie

1. Dat verwacht ik ook hoewel dat ook niet erg moeilijk is. Ik vind het niveau van de films die tot nu toe dit jaar zijn verschenen erg laag 🙁 Ervaar jij dat ook zo?

1. Tot nu toe wisten alleen Ex Machina, Chappie en Mad Max: Fury Road aan de hoge verwachtingen te voldoen. Maar goed. Het jaar is ook nog niet voorbij 🙂

1. + voor mij nog Avengers Age of Ultron (viel tegen maar nog steeds heel erg goed), Michiel de Ruyter, Kingsman, Whiplash, Big Hero 6, Wild en Still Alice

1. Gisteren gezien en ik vond het ook een fijne film. Een science-fiction film met inhoud. Ik zou zo verliefd kunnen worden op Ava 🙂

2. Prachtige film. Heel knap geacteerd en bijzonder sfeervol met een fabelachtige fotografie. Chappie heb ik nog niet gezien, maar in mijn lijstje komt zeker ook American Sniper. Een Clint Eastwood Grand Cru als je ’t mij vraagt.

1. Die heb ik nog niet gezien Kurt, maar die staat wel op mijn verlanglijstje 🙂 Chappie is echt een aanrader! Nog veen geduld, want deze is vanaf juli verkrijgbaar op DVD, Blu-ray en VOD 😉