Evolution (2001) recensie

EvolutionTwee professoren aan de universiteit ontdekken dat er een meteoriet op aarde is neergestort. Zij besluiten om de landingsplek te bezoeken en zij doen daar een unieke ontdekking. Het stuk steen bevat een eencellig organisme dat bewijst dat we niet alleen zijn in het universum. Maar er is ook een groot probleem wanneer blijkt dat de buitenaardse bacteriën zich in rap tempo evolueren. Terwijl de twee wetenschappers er alles aan doen om de situatie te controleren grijpt het leger onverbiddelijk in. Met man en macht probeert men de invasie van het buitenaardse ras te stoppen, maar wanneer de generaal van het leger besluit om de bezoekers te bestrijden met een lading napalm, komen zij voor een veel groter probleem te staan. Het is nu aan de wetenschappers, een klungelige geologe en een sullige brandweerman in opleiding om het gevaar tot een halt toe te roepen.

In een aantal films is onze kostbare planeet al een aantal keren het slachtoffer geworden van een buitenaardse invasie en in de humoristische sciencefictionfilm Evolution is dit ook het geval. Het verhaal dat scenarist Don Jakoby schreef, is van oorsprong een serieuze Sci-Fi/Thriller, maar regisseur Ivan Reitman, die verantwoordelijk is voor zeer vermakelijke komedies zoals Ghost Busters en Kindergarten Cop, besloot om het scenario om te zetten in een komedie. En dat is een goede zet geweest, want de film met leuke grappen, een veelzijdige cast en een grote hoeveelheid computeranimaties staat garant voor een gezellige filmavond.

Het is niet voor het eerst dat hoofdrolspeler David Duchovny het opneemt tegen de groene mannetjes uit de ruimte, want hij deed dit maar liefst zeven seizoenen lang in de succesvolle reeks van de populaire televisieserie The X Files. Maar in Evolution speelt hij de rol van een fanatieke en lollige wetenschapper in plaats van een serieuzere rol als paranoïde FBI-agent die zijn carrière toewijdt aan het ontmaskeren van complotten. Hij speelt zijn rol prima en is zonder daar veel moeite voor te doen enorm grappig. Datzelfde geldt voor zijn tegenspeler Orlando Jones die op uitstekende wijze de rol van de goedlachse wetenschapper Harry Block vertolkt.

Sean William Scott kennen we natuurlijk als de grofgebekte Stiffmeister uit de American Pie-reeks, maar de acteur leent zich graag uit voor een optreden als een niet al te snugger karakter in films zoals Evolution. Als de ietwat sullige brandweerman in opleiding Wayne probeert hij het gezelschap van wetenschappers te ondersteunen in hun strijd tegen het buitenaardse gevaar. Het team wordt gecompleteerd door de klungelige geologe Allison Reed die wordt gespeeld door actrice Julianne Moore en daarmee bewijst dat zij ook in een komedie over aliens uitstekend tot haar recht komt. Het is ook leuk om te zien dat Dan Aykroyd nog even zijn gezicht laat zien. Hij kruipt in de huid van de gouverneur van Arizona. De rol van de slechterik is weggelegd voor de Silence of the Lambs-acteur Ted Levine en hij vervult deze als de eigenwijze generaal en directe tegenstander van de wetenschappers prima.

Evolution bevat enorm veel speciale en visuele effecten en deze zijn (met in het achterhoofd houdende dat de film al ruim tien jaar geleden is uitgebracht) van goede kwaliteit. De veelzijdige wezens die de revue passeren zien er goed uit en het publiek krijgt variërende karakters voorgeschoteld. De een nog schattiger dan de ander, maar ook angstaanjagende insecten en vijandige primaten komen aan bod. Een van de hoogtepunten van deze film is Harry’s ongelukkige ontmoeting met een geniepige buitenaardse vlieg die ervoor zorgt dat de professor een hele vervelende ervaring rijker is. Tijdens deze grappige scènes worden de lachspieren nog eens extra goed wakker geschud.

Ik ben gek op dit soort onnozele films waarin sciencefiction en humor prima gecombineerd worden en die garant staan voor enorm veel kijkplezier. Natuurlijk kent de film een aantal minpuntjes en is het acteerwerk niet altijd even overtuigend, maar daar draait het ook niet om. De film is gemaakt om het publiek te entertainen en dat doet de door Ivan Reitman geregisseerde komedie dan ook van begin tot eind.