Evil Dead

Evil Dead (2013) gastrecensie

Remakes zijn dominant in het horror genre. Het probleem ligt dan ook vaak bij het feit dat de klassiekers in ere moeten gehouden worden. Toen het nieuws over de remake van Evil Dead bekend werd, was er dan ook een grote fanbase die het niet meteen zag zitten. Want Bruce Campbell was een cultfiguur geworden en die persoonlijkheid vervangen ging een onmogelijke opdracht worden.

Dat heeft ook regisseur Fede Alvarez gezien en daarom werd het verhaal wat omgegooid. Hoofdfiguur van de remake was niet mannelijk, maar wel Mia. Zij besluit om samen met haar beste vrienden en broer (gespeeld door Shiloh Fernandez) naar een hut in het bos te gaan. Daar verbleef zij vaak samen met haar broer als kind. Nu wordt het echter de basis van haar ontwenningskuur. Mia wil namelijk afkicken en dat probeert ze met de hulp van haar naasten. Al snel denken de vrienden dat Mia last heeft van ontwenningsverschijnselen wanneer zij klaagt over een vreselijke geur in de hut.

Later krijgt Mia toch gelijk wanneer in de kelder verschillende karkassen hangen van katten. Allemaal deel van een of ander luguber project? Naast de katten wordt er ook een boek gevonden, the Book Of The Dead. Wanneer Eric passages uit het boek voorleest laat hij een eeuwenoude vloek vrij vanuit het bos. Het wordt Mia allemaal teveel en ze vlucht. Na een auto-ongeluk wordt ze aangevallen door het kwaad dat huist in het bos. Het kwade neemt Mia in haar bezit en daar stopt het niet mee…

Het verhaal heeft wat aanpassingen moeten doorstaan, maar eigenlijk was dat vanzelfsprekend. Als er te hard gefixeerd zou worden op het creëren van een shot by shot remake, ging het niet lukken. Daarvoor is The Evil Dead een te heilig huisje van de meeste horrorfans. Het comedyaspect van de originele prent is ook achterwege gelaten, op enkele catchphrases en enkele toffe links naar de klassieker na. Deze film ademt een veel duisterdere sfeer uit dan het origineel. Meer bloed, meer gruwel en meer lichaamsdelen die doorboord of geamputeerd worden.

Less is more gaat in dit geval niet op. In interviews wordt er dan ook vaak geschreven of gezegd dat de kijkers vandaag in slaap zouden vallen, omdat de films vroeger veel minder actie hadden. Het is echter duidelijk dat films die dichter aanleunen naar de sfeer van de jaren zeventig en tachtig nog steeds wel succes kunnen hebben. Actie is niet alles en dat brengt me meteen op één van de grotere pijnpunten van de film. In het begin wordt het verhaal opgebouwd, allemaal goed en wel, maar de acteerprestaties van de hoofdpersonages zijn op dat moment wel dramatisch. Naarmate het einde, als er echt drama en tempo is, is dit minder opvallend. Op het begin bouwt de film echter op die acteerprestaties en dan is het eigenlijk pijnlijk om te bekijken.

Evil Dead moet bekeken worden als een iets lossere remake dan we gewend zijn. Op die manier is het ook gewoon een goede horrorfilm. Het is pas wanneer we echt gaan vergelijken met de klassieker dat het verschil duidelijk wordt. Het lijkt me echter niet echt nodig om te gaan vergelijken. Qua opbouw, qua verhaal zijn er toch grote verschillen en op die manier is het beste om de films individueel te bekijken en op die manier doet Evil Dead het zeker niet slecht.

Over de gastrecensent

Mijn naam is Nicky Boes. Ik ben een 22-jarige student Journalistiek met een passie voor film. Mijn grote liefde is dan ook horror. Als favoriete films heb ik onder andere Jaws, Nightmare On Elm Street en Night Of The Living Dead. Van Paul heb ik de kans gekregen om tweewekelijks een review van een horrorfilm te posten. Op mijn persoonlijke blog NiickyBoesMovies kun je terecht voor nog meer recensies van horrorfilms!