Event Horizon (1997) recensie

Event HorizonHet geavanceerde ruimteschip Event Horizon keert na zeven jaar afwezig te zijn geweest terug op de radar. De bemanningsleden van de Lewis & Clark krijgen de speciale opdracht om het schip te bergen en de overlevenden te redden. Tijdens deze belangrijke missie krijgen zij de hulp van Dokter Weir (Sam Neill) die verantwoordelijk is voor het ontwerp van het ruimtevaartuig. Eenmaal bij het schip aangekomen ontdekken zij dat er iets gruwelijks heeft afgespeeld tijdens de eerste reis van de Event Horizon en dat haar bemanningsleden het niet hebben overleefd. Terwijl het onderzoek doorgaat worden de teamleden van de Lewis & Clark één voor één geconfronteerd met hun duistere geheimen uit het verleden. Ze zijn ervan overtuigd dat de Event Horizon een boosaardige entiteit huisvest dat er alles aan doet om de bezoekers angst aan te jagen en te vermoorden. Terwijl het onderzoeksteam de missie met spoed wil afronden, wordt de kwaadaardige demon steeds actiever en lijkt een veilige reis huiswaarts niet meer mogelijk te zijn.

Angstaanjagende demonen, bizarre ruimteschepen en lugubere slachtpartijen staan centraal in de horror/Science Fiction combi Event Horizon. De film van regisseur Paul W.S. Anderson lijkt op het eerste oog allesbehalve uniek te zijn, maar na ruim anderhalf uur griezelen mag je concluderen dat de horrorfilm het niveau van genregenoten zoals Alien en Predator evenaart. Alle smerigheden die je maar kunt verzinnen komen aan bod en de spanning is continu aanwezig. Maar het spookschipthema bestaat al langer dan vandaag en des te groter is de uitdaging voor de filmmakers om het publiek een originele en vermakelijke film voor te schotelen. Maar naar mijn mening zijn ze daar volledig in geslaagd!

Het succes van Event Horizon wordt voor een groot deel bepaald door de naargeestige sfeer die de film bevat, maar ook door de spanning die constant aanwezig is. Vanaf het eerste moment dat het publiek kennis maakt met de crewmembers van de Lewis & Carl tot aan de aftiteling is de geslaagde combinatie van horror en Science Fiction een aaneenschakeling van schrikmomenten en lugubere slachtpartijen waarin het bloed rijkelijk vloeit. De doordringende soundtrack van componist Michael Kamen versterkt de duistere sfeer uitstekend!

Maar er komt meer bij kijken om succes te boeken en dat is een goed spelende cast. De hoofdrolspelers in Event Horizon verrichten uitstekend werk. De hoofdrol is voor The Matrix-acteur Laurence Fishburne die de rol van Captain Miller prima speelt, maar ik ben ook zeer te spreken over de acteerprestaties van Sam Neill die in de huid kruipt van Dokter Weir. Jason Isaacs speelt een goede bijrol als teamlid D.J. terwijl Richard T. Jones voor de comic relief zorgt als de vlotte traumaspecialist Cooper. De overige acteur spelen goed hoewel niemand de mogelijkheid en speeltijd krijgt om te kunnen uitblinken.

Een ander sterk punt van de creatie van filmmaker Anderson zijn de special effects en de make-up effecten. Voor een film uit 1997 zien de computeranimaties en speciale effecten er verbluffend goed uit terwijl de visagisten een dikke pluim verdienen voor het overtuigende werk dat zij afleveren. Het hoogtepunt voor hen is de huiveringwekkende transformatie van Dokter Weir. De ontwerper van de Event Horizon wordt eveneens het slachtoffer van de entiteit die in het ruimtevaartuig verblijft en hij toont in de slotfase nog even zijn gezicht als Miller de confrontatie met hem aangaat.

Event Horizon is een zeer geslaagde horror/sciencefiction die op sommige vlakken niets vernieuwends brengt, maar als griezelfilm goed uit de verf komt en de potentie heeft om menig filmliefhebber een slapeloze nacht te bezorgen. Het is absoluut een van mijn favoriete horrorfilms die ik ook regelmatig kijk en ik geniet telkens weer van alle bloedfonteinen en slachtpartijen die in overvloed aanwezig zijn. Event Horizon is misschien wel de meest ondergewaardeerde film in het genre is, maar naar mijn mening is dit een topper in het genre die een zeer geslaagde griezelavond garandeert!

0 thoughts to “Event Horizon (1997) recensie”