Escape Plan

Escape Plan (2013) recensie

De fans zaten er al een poosje op te wachten en na hun samenwerking in The Expendables 2 kon het niet lang meer duren voordat Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger samen in een film te zien zouden zijn. En nu is het eindelijk zover. De actiehelden bundelen hun spierkrachten in Escape Plan, een actie/thriller van regisseur Mikael Håfström die films zoals 1408 en The Rite regisseerde. De heren zijn inmiddels toch aardig op leeftijd om nog als actieheld door het beeld te rennen en met zwaar geschut hun tegenstanders te elimineren, maar zij bewijzen met hun rollen in Escape Plan des te meer dat zij nog altijd thuishoren in films uit het actiegenre.

Stallone speelt op uitstekende wijze de rol van Ray Breslin, een expert op het gebied van het uitbreken uit zwaarbeveiligde gevangenissen. Hij krijgt de opdracht van de CIA om uit één van hun meest geavanceerde complexen uit te breken. Hij accepteert de zware opdracht, maar eenmaal op locatie aangekomen lijkt het erop dat zijn opdrachtgevers niet van plan zijn om hem te laten vertrekken. Daarom slaat hij de handen ineen met medegevangene Emil Rottmayer en samen proberen zij een plan te bedenken om het complex te verlaten.

De rol van Rottmayer wordt gespeeld door Arnold Schwarzenegger die na zijn comeback in de filmwereld heeft bewezen dat hij nog altijd één van de grootste actiehelden is. Zijn kenmerkende mimiek en foute oneliners die hij met zijn typerende accent ten gehore brengt ontbreken natuurlijk niet in deze film. Hij speelt zijn rol prima. Maar dat geldt ook voor Jim Caviezel die de rol van de schurk prima vervult. De cast is verder verrijkt met bekende namen zoals Sam Neill, 50 Cent en Vincent D’Onofrio die allen goede bijrollen vertolken.

Escape Plan is niet alleen heel spannend, maar het is ook één en al actie. De heren schromen niet om met de gevangenisbewaarders, en soms ook met elkaar, op de vuist te gaan. Maar ze zijn er ook niet vies van om een machinegeweer te gebruiken als dat hun doel ten goede komt. Het verhaal is wel doorzichtig en je weet als toeschouwer van te voren al waar het naartoe gaat, maar dat mag de pret zeker niet drukken. De door Håfström geregisseerde film wist van mij van het begin tot het einde te vermaken en dat Schwarzenegger en Stallone na The Expendables 2 weer samen in een film te zien zijn, is naar mijn mening een mooie bonus.

0 thoughts to “Escape Plan (2013) recensie”