Eraser (1996) recensie

EraserArnold Schwarzenegger is voor veel liefhebbers dé actieheld van de jaren tachtig en negentig. De Oostenrijkse spierbundel speelde de afgelopen twintig jaar de hoofdrol in zeer vermakelijke actiefilms van verschillende kwaliteiten. Maar hij speelde ook in een aantal leuke komedies om zijn fulltime job als actieheld afwisselend te houden. Eraser is absoluut geen film die in dit genre thuishoort, want in de actiefilm van regisseur Chuck Russell is het weer ouderwets de mouwen opstropen en de tegenstander met gebalde vuisten tegen de grond rammen. Een rol die Arnold op het lijf geschreven is.

John Kruger (Arnold Schwarzenegger) is een U.S. Marshal die voor zijn kostwinning getuigen in belangrijke rechtszaken beschermt tegen wraakacties en liquidaties. De onschuldige Lee Cullen (Vanessa Williams) besluit om de hulp van de FBI in te schakelen als ze ontdekt dat het bedrijf waar zij voor werkt hightech wapens aan terroristen verkoopt. Maar na haar ontdekking wordt ze ongewild het doelwit van gevaarlijke huurmoordenaars die haar voor eens en altijd het zwijgen willen opleggen. Aan Kruger de taak om Lee te beschermen, maar hij komt al gauw tot de ontdekking dat hij met professionele en gevaarlijke tegenstanders te maken heeft.

Eraser is geen hoogvlieger in het genre, maar niettemin erg vermakelijk. Vanaf de eerste minuut zit de vaart er goed in en zo blijft het ook voor de resterende speeltijd. De film zit vol explosies en vuur- en vuistgevechten om de verwende actiejunk op het puntje van zijn stoel te houden. Evenals in genregenoten waarin Schwarzenegger de hoofdrol vertolkt blijven flauwe oneliners en komische fragmenten niet uit. Wijlen acteur Robert Pastorelli vervult daarin als grappige maffioso een belangrijke rol in dit spektakelstuk.

Overigens zijn Schwarzenegger en Pasorelli niet de enige bekende gezichten die de revue passeren. De beeldschone Vanessa Williams vertolkt eveneens een hoofdrol als de onschuldige Lee Cullen. Ze speelt de rol niet slecht. Op het scherm vormt zij samen met haar gespierde beschermer een leuk duo, maar daar houdt het ook bij op. James Caan compenseert dat door op uitstekende wijze de rol van U.S.Marshal Robert Deguerin te vertolken.

Chuck Russell regisseerde in zijn loopbaan weinig films, maar na zijn ervaringen met het horror genre en het succes va The Mask, durfde hij het wel aan om ook zijn geluk te beproeven met een actiefilm. Daar heeft hij goed aan gedaan. Het spektakel met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol is een geslaagde film met een hoog entertainmentgehalte. Maar dat neemt niet weg dat Eraser niet bij iedereen in de smaak valt, want wie geen voorstander is van buitensporig geweld, een aaneenschakeling van explosies en overdreven actiestunts, zal aan deze film weinig plezier beleven. Voor de actiejunks en liefhebbers van Schwarzenegger onder is dit verplicht kijkvoer.