End of Watch (2012) recensie

End of WatchAgent Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) is een fanatieke diender in Los Angeles waar hij samen met zijn partner en goede vriend Mike Zavala (Michael Peña) het opneemt tegen zware criminelen. Voor zijn studie werkt Taylor aan een filmproject en daarom filmt hij alle gebeurtenissen die zij op een dag meemaken. Hun taken variëren van het achtervolgen van drugskoeriers tot het reageren op klachten over geluidsoverlast. Maar als zij op een dag stuiten op een drugskartel, neemt hun rol een compleet andere wending. Met gevaar voor eigen leven openen zij de jacht op deze misdaadorganisatie.

Op de poster zag ik staan dat End of Watch door de makers van Training Day is gemaakt en ik had direct hoge verwachtingen. Het verhaal lijkt maar weinig om het lijf te hebben, maar regisseur David Ayer weet toch een bijzondere filmervaring te creëren. De film lijkt op een documentaire waarin de personages zelf met een camera en met de hulp van de camera in de patrouillewagen hun dagelijkse leven als dienders en hun ervaringen vastleggen.

Jake Gyllenhaal en Michael Peña spelen de rollen van Taylor en Zavala uitstekend. Vooral de Donnie Darko-acteur overtuigt in zijn rol als de ietwat rauwe straatagent die nergens bang voor lijkt te zijn. Met een kaalgeschoren kop en met tachtig procent van de tijd een stoere zonnebril op het hoofd, is hij de koele kikker die doet overkomen alsof hij onoverwinnelijk is. Maar ook zijn partner is een keiharde in zijn vak die werkelijk nergens voor terugdeinst. Toch lijkt Zavala de rustige van de twee, maar dat heeft misschien wel iets te maken met de sympathieke uitstraling van Peña.

Door de aparte manier van filmen vraag ik mij direct af of het ook een goed beeld geeft van de realiteit, maar daar twijfel ik toch sterk aan. End of Watch blijft in grote lijnen een actiefilm met spannende achtervolgingen en schietgevechten waarin de relatie tussen de twee dienders centraal staat. Ik ben wel van mening dat de film iets langer had mogen duren, want er is nauwelijks tijd om een emotionele band met de personages tot stand te brengen. Dat is jammer, want de film had naar mijn mening nog veel meer indruk gemaakt als Ayer dit wel had gerealiseerd. Niettemin een vermakelijk filmpje die een ruime voldoende op het rapport verdient.

5 thoughts to “End of Watch (2012) recensie”

1. Hij stond ook in mijn top 10 en die emotionele band is er erg duidelijk naar mijn mening. Het voelde alsof de twee acteurs al jaren samenwerkten als politieagenten. Ze vertelden over persoonlijk dingen en hadden chemistry. Echt één van de toppers van het afgelopen jaar voor mij en eentje die ik pas nogmaals bekeken heb.