Elysium

Elysium (2013) recensie

Vier jaar geleden creëerde de Zuid-Afrikaanse regisseur Neill Blomkamp de indrukwekkende sciencefiction/drama District 9. Een visueel spektakel met een sterk verhaal dat door menig liefhebber en recensent werd uitgeroepen tot één van de betere films in dat jaar. Geheel terecht als je het mij vraagt en iedereen keek dan ook vol verwachting uit naar zijn nieuwste creatie. Deze komt dan vier jaar later in de vorm van Elysium, een sciencefictionfilm die veel overeenkomsten kent met zijn voorgaande creatie. De grote vraag is of hij het publiek opnieuw weet te verassen.

En het antwoord is simpelweg nee. De trailer van Elysium was veelbelovend en met hoofdrolspeler Matt Damon aan boord was het succes haast gegarandeerd. De Bourne-acteur laat zich namelijk niet zomaar strikken voor een rol. Maar de door Blomkamp geregisseerde prent is niet de film geworden waar ik stiekem op had gehoopt. Hoewel Damon het aardig doet als de antiheld, is het acteerwerk van tegenspeelster Jodie Foster tenenkrommend slecht te noemen. Als de meedogenloze minister Delacourt slaat de actrice de plank volledig mis. Gelukkig weet de Zuid-Afrikaanse acteur Sharlto Copley, die ook op zeer indrukwekkende wijze de hoofdrol speelde in District 9, wel een acceptabele schurk neer te zetten.

Op het gebied van visuele en speciale effecten heeft het publiek helemaal niets te klagen. Het ziet er allemaal gelikt en realistisch uit hoewel de voertuigen en personages wel enorm veel overeenkomsten kennen met de schepen en garnalen uit District 9. Natuurlijk mag je het niet vergelijken, maar je kunt er eigenlijk niet omheen. Je verwacht dan ook een film die iets meer lading heeft, maar Elysium is een film die rechttoe rechtaan is en het vooral moet hebben van de actie. Hoewel dat dan ook dik in orde is, mis ik nog de nodige intriges en spanning om gefascineerd te raken door Blomkamp’s creatie. Als tussendoortje slaagt de film prima, maar je komt van een koude kermis thuis als je een intelligente prent a la District 9 verwacht.