Edge of Tomorrow

Edge of Tomorrow (2014) DVD recensie

Toen de sciencefictionfilm Edge of Tomorrow in de bioscoop verscheen werd ik enorm nieuwsgierig naar de door Doug Liman geregisseerde film. Ik ben een fan van het genre en ik vind dat hoofdrolspeler Tom Cruise de afgelopen jaren goede rollen heeft gespeeld. Toch heb ik deze destijds in de bioscoop gemist, maar gelukkig is de DVD in de afgelopen week op de markt verschenen. Een mooi moment om achterover te leunen en een bakje popcorn op schoot te nemen en te genieten van deze spektakelfilm.

Cruise speelt op uitstekende wijze de rol van Majoor Cage, die tegen zijn wil in naar het front wordt gestuurd om het op te nemen tegen het levensgevaarlijke buitenaardse ras dat de Mimics wordt genoemd. Maar de onervaren soldaat, die zijn dagen vult als woordvoerder en PR-man van het Amerikaanse leger, komt al na vijf minuten op het slagveld om het leven. Einde oefening zou je denken, maar niet voor Cage. Voor hem begint de dag gewoon opnieuw en hij komt na talrijke herkansingen om de strijd te overleven tot de ontdekking dat hij een speciale gave bezit.

In zijn zoektocht naar antwoorden komt hij in contact met soldaat Rita die zijn gave herkent en hem dan ook vraagt om met haar contact op te nemen als hij na zijn dood weer wakker wordt. Samen gaan zij de strijd aan met het ras van moordlustige wezens in een heftige en bloederige strijd van leven op dood. Emily Blunt mocht in de huid kruipen van het stoere personage dat met haar arsenaal aan wapens geen vijand uit de weg gaat. Ze speelt de rol evenals haar tegenspeler uitstekend. Voor Bill Paxton is er een leuke bijrol weggelegd als dril sergeant Farrell en hij zorgt voor een aantal hilarische momenten.

Edge of Tomorrow is sowieso meer dan een actievolle sciencefictionfilm, want er is enorm veel humor aanwezig. Cruise, die normaliter een arrogante macho speelt, speelt deze keer een fragiel personage dat er alles aan doet om onder zijn plicht uit te komen. Hij is onzeker en allesbehalve standvastig terwijl hij eenmaal op het slagveld aangekomen worstelt met zijn geavanceerde gevechtspak. Het zijn vermakelijke scènes die vaak meer dan een glimlach op het gezicht toveren. De Mr. & Mrs. Smith-regisseur houdt de vaart er lekker in terwijl de visuele effecten van een uitstekende kwaliteit zijn. Zijn film is naar mijn mening dan ook entertainment van hoog niveau!

De DVD en de Blu-ray Disc zijn sinds kort verkrijgbaar en ik mocht de DVD van de niet alledaagse sciencefictionfilm over een buitenaardse invasie beoordelen. Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van het beeld enorm goed is! Normaliter is de beeldkwaliteit van een DVD schijfje prima te noemen, maar er zijn altijd storende factoren, zoals ruis, aanwezig. Dat is hier nu niet het geval en het beeld is haarscherp! Ook het geluid klinkt uitstekend. De kwalitatief goede DVD bevat voor de liefhebbers ook een aantal documentaires die meer prijsgeven over de inhoud van de film terwijl deze ook een Ultraviolet code bevat voor de gebruikers van het nog niet volledig geaccepteerde online opslagmedium.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

0 thoughts to “Edge of Tomorrow (2014) DVD recensie”