Dumb and Dumber To

Dumb & Dumber To (2014) recensie

Het is alweer twintig jaar geleden dat ik met enorm veel plezier keek naar de komedie Dumb & Dumber. Een vervolg, waarove veelvuldig werd gespeculeerd vanwege het enorme succes van de komedie, liet ruim twintig jaar op zich wachten. Maar het officiële vervolg is er dan eindelijk en de komische acteurs Jim Carrey en Jeff Daniels kruipen opnieuw in de huid van de vrienden Lloyd en Harry. De grote vraag is alleen of de film het niveau van zijn voorganger kan evenaren of misschien zelfs kan overtreffen.

Het verhaaltje heeft evenals in het eerste deel weinig om het lijf. Harry komt tot de ontdekking dat hij een dochter heeft wanneer hij bij toeval in het bezit komt van een oude brief van zijn ex-vriendinnetje. Maar als hij onaangekondigd op de stoep staat bij zijn vroegere lover, ontdekt hij dat zijn inmiddels volwassen dochter is opgegeven voor adoptie. Samen met zijn goede vriend Lloyd, die als een blok valt voor de aantrekkelijke dame als hij haar foto ziet, gaat Harry het avontuur tegemoet om zijn dochter terug te vinden.

Tijdens de road trip die de stompzinnige Lloyd en de niet al te snuggere Harry ondernemen gaat er natuurlijk van alles mis. Zowel Jim Carrey als Jeff Daniels voelen zich weer helemaal in hun nopjes als de twee beste vrienden terwijl er ook noemenswaardige bijrollen zijn voor de komiek Rob Riggle, The Walking Dead-actrice Lauren Holly en Kathleen Turner als Lloyd’s en Harry’s ex-vriendinnetje Freida. Rachel Melvin levert een geweldige prestatie af door op voortreffelijke wijze de rol te spelen van Harry’s ietwat domme en naïeve dochter Penny.

The Farrelly Brothers grijpen graag terug naar de grappen en grollen die zij twintig jaar geleden al hebben laten zien. Dumb & Dumber To is dan ook veelal een herhaling van wat de kijker in de eerste film heeft gezien, maar dat werkt wel! Het is een fijn gevoel om Harry en Lloyd weer in actie te zien terwijl de hilarische scènes, die dan ook in overvloed aanwezig zijn, voor veel kijkplezier zorgen. Een puike komedie dus die naar mijn mening zeker in de buurt komt van zijn voorganger.

0 thoughts to “Dumb & Dumber To (2014) recensie”

1. Heb met deel 1 veel gelachen. Werkte destijds in een bioscoop als operator…elke keer weer naar bepaalde scene s gaan kijken…. ben benieuwd……ga hem deze week bekijken thuis.