Dracula Untold

Dracula Untold (2014) recensie

Als liefhebber van vampierfilms en het verhaal rondom het personage Dracula, kon ik deze film niet aan mij voorbij laten gaan. The Hobbit-acteur Luke Evans speelt de hoofdrol in het regiedebuut van Gary Shore en de acteur doet het zeker niet slecht als de vervloekte prins van Transsylvanië. En met de techniek van tegenwoordig kan men een spectaculaire Dracula film maken. Maar of deze even vermakelijk is als de voorgaande films over het door Bram Stoker bedachte karakter, is de grote vraag.

Evans speelt Vlad, een krijger die zijn gewelddadige verleden vaarwel zegt om in vrede te heersen over Transsylvanië. Maar de vrede is van korte duur wanneer Sultan Mehmed 1000 jongetjes, inclusief Vlad’s zoon, eist van zijn volk. Tegen beter weten in gaat Vlad de strijd aan met de bloeddorstige soldaten van de Turkse heerser, terwijl hij niet het leger heeft om tienduizenden oprukkende Turken te stoppen. Daarom sluit Vlad een pact met een vervloekte vampier die in de bergen van Transsylvanië leeft. Met zijn nieuw verworven krachten kan hij in zijn eentje de strijd aan met het gigantische leger van zijn vijand. Maar de prijs die hij voor deze krachten moet betalen is gigantisch.

In de openingsfase van de film valt er weinig te beleven. Vlad ontmoet voor het eerst het afgrijselijke monster dat in de bergen leeft en de gemoederen tussen hem en zijn vijand lopen hoog op. Toch blijft het allemaal bij wat gebrabbel totdat de eerste confrontatie tussen de Turken en Vlad plaatsvindt. Het is een bloedige veldslag die expliciet in beeld wordt gebracht en de visuele effecten van Vlad’s transformaties en de soldaten die hij door de lucht slingert, zien er fantastisch uit. Ik moest er even op wachten, maar het wachten wordt dan ook wel naar tevredenheid beloond.

Dracula Untold is niet foutloos. Het regiedebuut van Gary Shore heeft veel sterke punten, maar er zijn ook wel enkele minpuntjes aanwezig. Het acteerwerk van Luke Evans evenals dat van zijn medespelers is dik in orde terwijl de mooie visuele effecten voor veel kijkplezier zorgen. Helaas is het verhaal lang niet zo boeiend en mysterieus als dat het geval was in de voorgaande Dracula films en ook het feit dat het lang duurt voordat de film op gang komt, zorgen voor minpunten op het rapport. Dat neemt niet weg dat ik mij prima heb vermaakt, maar een topper, waar ik stiekem wel op had gehoopt, is het helaas niet.