Dr. No

Dr. No (1962) recensie

Als liefhebber van de James Bond-films die ik ken, vond ik het weleens tijd worden om alle Bond-films te gaan kijken. Ik groeide op met Pierce Brosnan die de rol van de Britse spion speelde in films, zoals GoldenEye, Tomorrow Never Dies, The World is Not Enough en Die Another Day. Maar het feit is dat de eerste film over het door Ian Fleming verzonnen personage al in 1962 verscheen. Het was de destijds onbekende acteur Sean Connery die de rol van de decadente agent van Mi6 voor zijn rekening neemt. Onlangs kocht ik de verzamelbox met alle DVD’s van de James Bond-films en ik ben gelijk begonnen met Dr. No, de film waar het vijftig jaar geleden mee begon!

Het eerste avontuur van James Bond speelt zich af op Jamaica waar de Britse geheime agent de moorden op zijn collega en diens secretaresse onderzoekt. Bond wordt direct op de huid gezeten wanneer hij voet aan land zet. Maar met de hulp van zijn collega van de CIA en de lokale bootsman Quarrel weet hij iedere aanslag op zijn leven te overleven en komt hij de mysterieuze misdadiger Dr. No op het spoor. Op het mysterieuze kunstmatig eiland Crab Key smeed Dr. No snode plannetjes en het is aan de Britse spion en zijn bondgenoten de taak om deze misdadiger in de kraag te vatten.

In zijn strijd tegen huurmoordenaars en lokale criminelen, krijgt Bond de hulp van schelpenverzamelaarster Honey Rider. Honey is een mooie dame om te zien en de rol werd gespeeld door Ursula Andress. Zij mag zichzelf ook de eerste Bond girl uit de geschiedenis noemen. Uiteraard deelde de actrice romantische scènes met de destijds charmante Sean Connery, die de rol van het wereldberoemde personage prima speelde. De rol van de CIA-waakhond Felix Leiter werd gespeeld door Jack Lord terwijl Joseph Wiseman geschiedenis schreef als de eerste Bond schurk Dr. No. Uiteraard werden ook beroemde personages, zoals M en Miss Moneypenny geïntroduceerd.

De door Terence Young geregisseerde film is zeer vermakelijk. Zeker gezien het feit dat de film al meer dan vijftig jaar oud is! Natuurlijk zijn de special effects en zichtbare technologie verouderd, maar daar kan ik als liefhebber eenvoudig doorheen kijken. Connery zet de Britse spion neer als een decadent en sarcastisch personage dat in alle chaos en levensbedreigende situaties toch nog de ruimte vindt om een humoristische oneliner uit de mouw te schudden terwijl de actiescènes elkaar in rap tempo opvolgen. Dr. No is een James Bond-film hoe deze hoort te zijn en het is een film die de tand des tijds prima heeft doorstaan.

[usr 2.5 size=20]

0 gedachten over “Dr. No (1962) recensie