Donnie Brasco

Donnie Brasco (1997) recensie

Soms zit ik een bepaalde flow. Zo keek ik een paar weken geleden al de fantastische misdaadfilm Scarface en vorige week keek ik naar de op waarheid gebaseerde misdaad/thriller Donnie Brasco. Naast een fenomenaal acterende Johnny Depp, speelt ook Al Pacino een hoofdrol in deze geweldige film die ik nog steeds enorm indrukwekkend vind. In deze recensie leg ik uit waarom.

Het verhaal is gebaseerd op het boek dat undercover agent Joe Pistone na zijn zes jaar durende missie schreef. Tijdens deze 6 jaar infiltreerde hij in een van de vijf maffiafamilies in New York waar hij belastend bewijsmateriaal moest verzamelen om de belangrijkste sleutelfiguren in de onderwereld tot een halt toe te kunnen roepen. Omdat hij Siciliaanse roots had en vloeiend Italiaans sprak, was hij de beste keuze om de missie “Donnie Brasco” te volbrengen. De rol van de FBI-agent en diens alias Donnie Brasco wordt uitstekend gespeeld door Johnny Depp.

De door Mike Newell geregisseerde misdaadfilm vertelt niet alleen het verhaal over Joe’s werk als undercoveragent, maar ook zijn moeizame relatie met zijn vrouw en kinderen staat centraal. Het duurde soms wel jaren voordat hij weer bij zijn gezin kon zijn en dat zorgde voor veel verdriet en strubbelingen in het huishouden van de Pistone’s. De rol van Joe’s vrouw Maggie wordt prima gespeeld door Anne Heche en in een aantal heftige scènes ziet de kijker hoe Depp en Heche op elkaar zijn ingespeeld. Het komt het realisme van de film ten goede.

Maar waar Donnie Brasco echt om draait is Joe’s transformatie in de fictieve wiseguy Donnie Brasco. Hij wordt langzaam maar zeker een lid van de familie en ook zijn relatie met wiseguy Lefty zorgt ervoor dat hij de grens tussen goed en kwaad uit het zicht verliest. De rol van de gepasseerde wiseguy die na jaren zwoegen moet toezien hoe de inhalige Sonny Red promotie maakt, wordt uitstekend gespeeld door Al Pacino die opnieuw bewijst dat hij in een film als deze het beste tot zijn recht komt. Maar ook Michael Madsen verdient alle lof voor zijn uitstekende vertolking van de maffiabaas Sonny Red.

Door het overtuigende acteerwerk, het sterke en op waarheid gebaseerde verhaal en de wijze waarop Newell het New York uit de eind jaren ’70 en begin jaren ’80 in beeld brengt, zorgen ervoor dat Donnie Brasco als één van de betere misdaadfilms beschreven mag worden. Ik ben elke keer weer onder de indruk als ik de film heb gezien en dat is grotendeels te danken aan het puike acteerwerk van Johnny Depp en Al Pacino. Dus de tip aan alle liefhebbers van het misdaadgenre en indrukwekkende dramafilms is om deze te gaan zien als je dat nog niet hebt gedaan.

[usr 5.0 size=20]

4 gedachten over “Donnie Brasco (1997) recensie

1. Prachtige klassieker al kan ik me helemaal niet herinneren dat Pistone’s thuissituatie niet zo rooskleurig was. Weinig van meegekregen wat is blijven hangen. Depp en Pacino zijn hierin echter ijzersterk.