Dexter

Dexter – Seizoen 1 (2006) recensie

Als ik alle tips aangaande televisieseries moet opvolgen dan kan ik beter mijn fulltime job opzeggen en mijn sociale leven vaarwel zeggen. Oh ja, en recensies schrijven voor deze blog is dan ook niet meer mogelijk. Oké, ik overdrijf. Maar het is en blijft een feit dat het onmogelijk is om alle televisieseries die er zijn te kijken en te blijven volgen. Ongeveer een jaartje geleden heb ik wel de tip opgevolgd om Dexter te gaan kijken en het is verslavend! Inmiddels ben ik beland bij het zesde seizoen.

Het is heel eenvoudig en ik probeer het dan ook in een notendop uit te leggen. Michael C. Hall speelt op formidabele wijze de rol van Dexter Morgan, een forensische onderzoeker en liefhebber van bloedspetterpatronen die zijn dagelijkse job bij Miami Metro Police afwisselt met een bestaan als seriemoordenaar. In de late uurtjes jaagt Dexter op criminelen die de politie niet in de kraag wist te vatten en hij zorgt er alsnog voor dat het recht zegeviert. En intussen vervult hij zijn behoeften om zijn medemens vakkundig en zonder enkel spoor achter te laten om zeep te helpen.

En zoals je dat mag verwachten gaat er weleens iets mis waardoor Dexter tegen de lamp dreigt te lopen. Hij moet dan ook de vreemdste capriolen uithalen om uit de schijnwerpers van de autoriteiten te blijven terwijl zijn collegae seriemoordenaars geduchte tegenstanders zijn die de forensische onderzoeker soms het leven zuur maken. In de serie die sinds 2006 draait verschijnen regelmatig bekende acteurs en actrices die de rollen van deze tegenstanders opeisen. Elk seizoen draait dan ook om een vete tussen Dexter en een van zijn vijanden die op dat moment actief is in Miami.

Het is grappig om te zien dat een gewelddadige serie als deze, waarin het bloed rijkelijk vloeit en afschuwelijke beelden niet worden geschuwd, afspeelt in het zonnige en kleurrijke Miami. Maar de serie bevat sowieso satirische humor die voor grappige momenten en een glimlach op het gezicht zorgt. Naast Hall zijn er vaste acteurs en actrices te zien zoals Jennifer Carpenter die op uitstekende wijze de rol van Dexter’s zus Debra speelt, maar ook David Zayas, James Remar en Julie Benz zijn vaste waarden in het team dat verantwoordelijk is voor deze uiterst vermakelijke en spannende show.

Het moge duidelijk zijn dat ik inmiddels een fan ben van Dexter hoewel ik in alle eerlijkheid moet bekennen dat de kwaliteit van de shows nogal wisselend is. Sommige afleveringen zijn saai en dan is een zit van vijfenveertig minuten best lang. Er is ook een verschil in de seizoenen en dat heeft vaak te maken met de tegenstander van Dexter. In het ene seizoen is zijn vijand een intrigerend personage dat de interesse van het publiek weet vast te houden, maar in sommige seizoenen is dit niet het geval. Ergens is dat teleurstellend te noemen, maar dat neemt niet weg dat Dexter een fantastische serie is! En wat ik heel bijzonder vind te noemen is het feit dat ik toch sympathie weet op te wekken voor deze glimlachende seriemoordenaar die toch met enige regelmaat de wet overtreed en eigenlijk thuishoort in een dodencel.

5 thoughts to “Dexter – Seizoen 1 (2006) recensie”