Devil’s Due (2014) recensie

Devil's DueIn de afgelopen jaren is het horrorgenre flink verpest door een aantal zeer slechte films en daarom ben ik altijd op mijn hoede als er een nieuwe griezelfilm wordt aangekondigd. Na de trailer werd ik enorm nieuwsgierig naar Devil’s Due van regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett die evenals de succesformule Paranormal Activity thuishoort in de “found footage” categorie. Wij krijgen de homevideo’s van het pasgetrouwde stel Sam en Zach te zien, die het dagelijkse leven van het koppel in beeld brengen. Hoewel de videootjes beginnen met een feestelijke bruiloft, een exotische huwelijksreis en de zwangerschap van Sam, maken de blije gebeurtenissen na een tijdje plaats voor huiveringwekkende taferelen. Maar weet Devil’s Due het niveau van de genoemde kaskraker te evenaren al dan niet te overtreffen?

Het is eigenlijk niet eerlijk om een film één op één te vergelijken, maar ik ontkom daar niet aan. Het is overduidelijk dat het regisseursduo zich heeft laten inspireren door de Paranormal Activity-reeks. Daarmee is de kans op de originaliteitsprijs direct verkeken, want zij slagen er niet in om het publiek iets nieuws voor te schotelen. Het is eerder een slappe kopie van iets dat wij al kennen dan dat de griezelfilm voor bijna negentig minuten lang topvermaak zorgt. Het tempo ligt vreselijk laag en de film is haast slaapverwekkend te noemen. Er ontstaat ook geen band met de karakters Zach en Sam die ietwat geforceerd worden vertolkt door Zach Gilford en Allison Miller. En dat het videoverslag van hun trouwerij en zwangerschap allesbehalve boeiend is werkt dan ook niet in het voordeel van deze prent.

Maar na drie kwartier komt de film dan eindelijk op gang en we krijgen dan eindelijk te zien waar wij voor komen. Maar het wordt nooit spannend of angstaanjagend. De paranormale gebeurtenissen zie je al van mijlenver aankomen met als gevolg dat er nauwelijks schrikmomenten aanwezig zijn. En die zijn toch cruciaal als je een spannende horrorfilm wilt neerzetten. Het pluspuntje is wel dat de special en visual effects in orde zijn, maar het is niet voldoende om de film nog enigszins te redden. Ook Devil’s Due gaat bij mij de boeken is als een horrorfilm die net als vele genregenoten de hoge verwachtingen niet waarmaakt. Het idee is leuk, maar de uitvoering stelt zwaar teleur.

Score: 5,0