The Return of Jafar

De Wraak van Jafar (1994) recensie

Bijna 2 jaar na het succes van de zeer vermakelijke animatiefilm Aladdin komt The Walt Disney Company met het tweede deel over de arme straatjongen en zijn liefde voor de schatrijke Prinses Jasmine. Ondanks dat de originele stemmencast met Scott Weinger, Linda Larkin en Gilbert Gottfried terugkeert voor het vervolg, weet De Wraak van Jafar het origineel niet te overtreffen. Sterker nog, de film weet niet eens in de buurt te komen van het origineel.

De grote afwezige is Robin Williams die in het eerste deel de stem van de Geest insprak, maar voor het vervolg het stokje overdroeg aan The Simpsons-stemacteur Dan Castelleta. Natuurlijk een grootheid in voice-acting, maar hij weet toch niet het niveau van zijn voorganger te evenaren. Jammer, maar een feit. Maar het is ook niet zo dat het zijn schuld is dat De Wraak van Jafar niet slaagt. Er mankeert wel iets meer aan het vervolg op de geprezen animatiefilm.

In het vervolg, waarin Jafar terugkeert naar Agrabah om zich te wreken op Aladdin en zijn vrienden, lijkt men te hebben gekozen voor een snelle aanpak. De animaties zien er dan ook behoorlijk slecht uit als je die vergelijkt met die van de eerste film. Het lijkt erop alsof men het overgebleven materiaal van de film uit 1992 aan elkaar vast heeft geknoopt en de ontbrekende scènes er even snel bij hebben getekend. Oké, dat kan ik natuurlijk nooit bewijzen, maar het is voor mij in ieder geval overduidelijk dat de animaties kwalitatief niet op orde zijn.

Is De Wraak van Jafar dan zo’n slechte film? Welnee, want de kleurrijke personages zoals de Geest, de knotsgekke Sultan, de grappige Iago en de indrukwekkende Disney Villain Jafar slagen er zeker in om de kijker te vermaken. En met een korte speelduur van iets meer dan een uurtje kijkt deze film lekker snel weg. Desalniettemin is het verhaal niet geweldig te noemen en leunt De Wraak van Jafar vooral op de herhalingen uit de eerste film en een aantal leuke liedjes. En men lag met Aladdin de lat zo hoog dat het ook een onmogelijke taak was om het origineel van de troon te stoten. Derhalve verdient de film toch een positieve beoordeling.

[usr 2.5 size=20]

0 gedachten over “De Wraak van Jafar (1994) recensie