De Speurneuzen

De Speurneuzen (1986) recensie

De animatiefilms van Disney zijn bijzonder te noemen. Vooral de klassiekers, zoals Sneeuwwitje, Doornroosje en Assepoester. De meeste films zijn dan ook gebaseerd op sprookjes hoewel de animatiestudio ook een groot aantal films heeft gemaakt die daar geen raakvlakken mee hebben. Een goed voorbeeld is De Speurneuzen waarin Disney het verhaal over de wereldberoemde Britse speurneus Sherlock Holmes als inspiratiebron gebruikt. De privédetective en zijn compagnon Watson zijn voor deze sfeervolle Disneyfilm omgetoverd in de twee muizen Basil Holmuis en Dokter Dawson die in hun eerste avontuur het opnemen tegen een gevaarlijke schurk.

Wanneer speelgoedmaker en de vader van de kleine Olivia wordt ontvoerd, schakelt het kleine muisje de hulp in van Holmuis die samen met zijn compagnon Dawson de zaak grondig onderzoekt. Het brengt hen op het spoor van Frunnik, een angstaanjagende vleermuis en de rechterhand van de schurk Professor Rattatoei, de aartsvijand van de Engelse privédetective. Holmuis is vastbesloten om de zaak op te lossen en daarom opent hij de jacht op Rattatoei en zijn trouwe onderdanen. Maar tijdens zijn onderzoek ontdekt de speurneus van Baker Street dat de maniakale rat met een sluw plan bezig is. Maar als het aan Basil ligt steekt hij daar een stokje voor.

De film speelt zich af in het Londen van 1897 en de animatoren brengen deze stad uitstekend in beeld. De donkere steegjes, de louche cafés en de wereldberoemde gebouwen, zoals de Big Ben en de Tower Bridge worden niet overgeslagen. De spectaculaire slotscène speelt zich zelfs af in de wereldberoemde klok. In de grimmige setting zien we de twee heldhaftige muizen die de strijd aangaan met een angstaanjagende schurk. Het is overduidelijk dat seriemoordenaar Jack the Ripper als inspiratiebron diende voor de krankzinnige Professor hoewel de kleintjes die deze film gaan zien daar gelukkig geen besef van hebben. Het maakt het personage wel een stuk enger.

Basil en Dawson zorgen tijdens hun zoektocht naar aanwijzingen en het onderkomen van hun vijand voor enorm veel humor. Basil’s constante ergernissen en arrogantie zorgen voor leuke oneliners terwijl Dawson een ietwat sullig personage is dat zich continu in de nesten werkt. Ook Sherlock Holmes’ puppy Toby, die de speurneuzen gebruiken in hun strijd tegen de criminaliteit, zorgt met zijn domme en schattige gelaatsuitdrukkingen voor enorm veel kijkplezier. Maar De Speurneuzen is niet alleen een leuke film vol mooie animaties, maar ook een hele spannende film. Misschien wel een beetje te spannend voor de hele kleintjes. Desalniettemin behoort deze Disney Classic tot één van mijn favorieten, maar dat heeft er misschien ook mee te maken dat ik een speciale band heb met deze film.

0 thoughts to “De Speurneuzen (1986) recensie”

1. Ook een film die ik me nog goed kan herinneren. Had er zo’n stickerboek van m’n oma van gekregen…volgens mij had je toen van die pakjes die je kon kopen om het zo compleet proberen te krijgen… De film zelf heb ik jaren later ook weer eens een keer gekijken en het is heerlijke nostalgie (en ook gewoon een goede film)