De Reünie

De Reünie (2015) Blu-ray Disc recensie

Het is toch leuk om op latere leeftijd zo nu en dan even terug te denken aan die leuke tijd die je op school hebt gehad. Het onbezorgde leventje als scholier, rondhangen met je vrienden, dat eerste sigaretje op het schoolplein en je eerste grote liefde. Het zijn good old memories die we soms maar al te graag weer even ophalen. Maar dat geldt niet voor iedereen. Soms is het maar beter om het verleden te laten rusten en vooruit te kijken. En dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker voor Sabine (Thekla Reuten) die na haar gevecht met stemmingsstoornissen terugkeert naar kantoor, maar de mysterieuze verdwijning van haart hartsvriendin Isabel (Daantje Idelenburg) nog steeds geen plekje heeft kunnen geven.

Als tieners waren de verlegen Sabine en de extraverte Isabel onafscheidelijk. Ze deden alles samen totdat Isabel Sabine de rug toekeerde. Kort daarna verdween Isabel op onverklaarbare wijze na een avondje stappen en het mysterie is nooit opgelost. Nu Sabine volwassen is ontdekt ze dat er in feite niets veranderd is. “It’s high school all over again” zegt ze dan ook op den duur als ze refereert naar haar collega’s die op haar neerkijken. Alleen haar oude klasgenootje Olaf (Daan Schuurmans) lijkt Sabine op een normale manier te behandelen, maar toch kan ze niet het gevoel van haar afschudden dat het geen toeval is dat zij Olaf weer heeft leren kennen.

De uitnodiging voor een schoolreünie is het laatste zetje dat Sabine nodig heeft om de nacht van Isabel’s verdwijning te reconstrueren en ze is vastberaden om de waarheid te ontdekken. Was het misschien Olaf die iets met de verdwijning van de losbandige Isabel te maken heeft? Of was het toch die vreemde man die altijd achter Isabel aanreed? Of is Isabel het klassieke voorbeeld van een opstandige tiener die van huis wegliep? Als kijker vraag je jezelf continu af wat er in het verleden is gebeurd en of er überhaupt een dader is die verantwoordelijk is voor de verdwijning van Isabel. En je kunt het aan Daan Schuurmans wel toevertrouwen om op een overtuigende wijze de rol van de charmante zakenman met een mean streak te spelen. Is hij dan verantwoordelijk voor de verdwijning van zijn oude klasgenootje?

Simone van der Vugt schreef de roman waar De Reünie op gebaseerd is en door de uiteenlopende personages en de tijdsprongen naar zowel de gebeurtenissen in het heden als in het verleden, laat ze het publiek in het ongewisse over de ware toedracht van Isabel’s verdwijning. Regisseur Menno Meyjes – die internationaal succes verwierf met zijn werk aan films zoals The Color Purple en Indiana Jones and the Last Crusade – weet het verhaal goed naar het scherm te transformeren, want De Reünie is een onderhoudende en spannende Nederlandse thriller geworden die makkelijk wegkijkt en vermaakt. Dat is niet alleen te danken aan Meyjes expertise als filmmaker, maar ook aan het overtuigende acteerwerk van Thekla Reuten als de volwassen Sabine, Daan Schuurmans als de eigenaardige Olaf, Marie-Mae van Zuilen als Sabina in haar tienerjaren en Daantje Idelenburg als Isabel.

Dutch FilmWorks brengt de Nederlandse thriller op DVD en Blu-ray Disc op de markt en ik mocht de Blu-ray versie beoordelen. Het beeld staat in het formaat 1.85:1 en in 1080p op de schijf en is van een uitstekende kwaliteit. Datzelfde geldt voor de DTS-HD 5.1 soundtrack die prima klinkt. Helaas is het schijfje niet opgevuld met interessant bonusmateriaal hoewel er een aantal trailers van andere films te zien zijn.

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray recensie-exemplaar.