De Reddertjes (1977) recensie

The RescuersHet kleine weesmeisje Penny stuurt een noodsignaal per flessenpost. Haar briefje wordt gevonden door de Hulp- en Red vereniging, een soort van Verenigde Naties voor muizen die zich geroepen voelt om het kleine meisje uit de klauwen van de geniepige Medusa en diens handlanger Meneer Soeps te redden. Medusa wil het kleine meisje gebruiken om een unieke diamant uit een oud piratengraf te bergen. De grot waar de diamant zich bevindt is namelijk te klein voor een volwassene. De Hongaarse afgevaardigde Bianca en de vriendelijke conciërge Bernard besluiten om gehoor te geven aan de noodkreet van Penny. Zij vertrekken naar het duivelsmoeras om het meisje te bevrijden en de kwaadaardige Medusa, de onvriendelijke Meneer Soeps en de gevaarlijke krokodillen Brutus en Nero een halt toe te roepen.

Een van de leukste Disney-films is The Rescuers uit 1977 die in Nederland beter bekend is als De Reddertjes. In dit leuke avontuur volgen we de twee dappere muisjes Bernard en Bianca die het schattige weesmeisje Penny uit de klauwen van de duivelse Medusa proberen te redden. Het verhaal is gebaseerd op de succesvolle boekenreeks van Margery Sharp, maar de ontwikkelaars bij de Walt Disney Studios kozen ervoor om een eigen draai aan het verhaal te geven. Het eindresultaat is een ietwat serieuzere Disney-film waarin het verhaal centraal staat, maar waarin ook genoeg ruimte is voor humor en romantiek.

De oude formule van Walt Disney werkt. Een animatiefilm moet luchtig en vrolijk zijn, maar een belangrijke boodschap is essentieel. De boodschap in The Rescuers is ver te zoeken is hoewel het verhaal wel iets serieuzer dan dat van de voorgaande Disney-films is. Maar de grappige albatros, de sullige Bernard en zelfs de geniepige krokodillen zorgen voor genoeg hilariteit. De film is wel iets aan de sobere kant, maar geschikt voor het publiek van alle leeftijden. Toch zijn er naar mijn inziens enkele scènes die een behoorlijke impact op kinderen kunnen hebben, waaronder de grimmige achtervolging in het moeras.

Medusa is een schurk zoals deze in een Disney klassieker hoort te zijn en haar verschijning is imposant. Ik vind het goed dat de studio er uiteindelijk voor gekozen heeft om een nieuwe villain tot leven te wekken, want er was kort sprake van een terugkeer van het personage Cruella De Vil die in genregenoot 101 Dalmatians het voorzien had op onschuldige puppies. Maar Medusa is haar eigen persoon hoewel er genoeg overeenkomsten zijn tussen de twee schurken. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook betreffende het karakter en werkwijze.

De 25ste Disney Classic van regisseur Wolfgang Reitherman is een pareltje. Het is een zeer plezierige film met een goed verhaal, kleurrijke animaties en leuke karakters. De producers weten een goede balans tussen humor, spanning en romantiek te creëren wat het succes van deze film garandeert. Voor de liefhebbers en verzamelaars van Disney-films mag deze niet in de collectie ontbreken, maar voor het publiek dat nog niet kennis heeft gemaakt met Bianca, Bernard en alle andere sfeervolle karakters die The Rescuers rijk is, is het enige advies om deze animatiefilm zo spoedig mogelijk te gaan zien.