De Ontsnapping

De Ontsnapping (2015) Blu-ray Disc recensie

Het ochtendritueel, de herhalende discussie wie de vuilnis buiten zet en de kleine irritaties die zich opstapelen. Veel mensen zitten in een sleur en dat maakt veel mensen ook depressief. Isa Hoes speelt in de Nederlandse speelfilm De Ontsnapping de rol van Julia, een echtgenote, moeder van twee kinderen en een accountant op de zaak van haar vader die op een dag realiseert dat zij moet ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Ze had haar leven zo anders voorgesteld, maar voor haar gevoel is er niets van haar dromen terechtgekomen.

Daarbij komt dat Julia nog altijd met het verlies van haar broertje Jimmy (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) worstelt. Op een dag besluit zij om haar nieuwbouwwoning, twee kinderen en haar zorgzame echtgenoot Paul (Kees Boot) te verlaten voor een kort avontuur in Portugal waar zij samen met haar broer over fantaseerde. Eenmaal op haar bestemming aangekomen gooit Julia het roer om. Ze maakt nieuwe vrienden, ze bezoekt de lokale kliniek om een aantal cosmetische ingrepen te ondergaan en ze valt als een blok voor de charmante gigolo Romeo (Edwin Jonker).

Al gauw blijkt dat het voor Julia niet genoeg is. Haar verleden achtervolgd haar en al gauw komt zij tot de ontdekking dat het niet het huis, de kleine dagelijkse irritaties en ontmoetingen met nieuwe mensen haar problemen oplossen. Ondanks haar impulsieve gedrag, de seksuele escapades met Romeo en het exotische vakantiegebied, ontdekt Julia dat er niets is verandert. Ze kan alles achter zich laten, een nieuw huis huren en haar uiterlijk veranderen, maar van binnen is Julia nog steeds het meisje dat twintig jaar geleden haar broer verloor en het verlies nooit goed heeft kunnen verwerken.

Regisseuse Ineke Houtman levert met De Ontsnapping een goede Nederlandse speelfilm af waarin Isa Hoes op een uitstekende wijze de hoofdrol speelt. Het verhaal doet vermoeden dat De Ontsnapping een zwaar drama is, maar door een aantal luchtige scènes aan het geheel toe te voegen weet men toch een goede balans tussen de zwaarbeladen scènes en de komische fragmenten te vinden. Helaas speelt Edwin Jonker niet zo overtuigend de rol van Romeo en ook Kees Boot weet niet zijn stempel te drukken in de korte speeltijd dat hij krijgt. Desalniettemin zorgen de goede uitwerking voor het verhaal, het overtuigende acteerwerk van Isa Hoes en de mooie beelden van de exotische locaties in Portugal ervoor dat De Ontsnapping meer dan de moeite waard is om te gaan zien.

Met dank aan Dutch FilmWorks mocht ik de Blu-ray Disc van De Ontsnapping beoordelen en de kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is uitstekend te noemen. Het beeld staat in het formaat 1.85:1 en in 1080p op de schijf terwijl het geluid in een DTS-HD 5.1 geluidsspoor aanwezig is. Het bonusmateriaal bestaat uit een uitgebreide blik achter de schermen.

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Een gedachte over “De Ontsnapping (2015) Blu-ray Disc recensie