De Marathon

De Marathon (2012) recensie

Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik een liefhebber ben van Nederlandse speelfilms en naar mijn mening wordt de kwaliteit van de films van eigen bodem kwalitatief steeds beter. De Marathon is een van die kwaliteitsfilms, die naar mijn mening meer dan de moeite waard is om te kijken. Ik moet eerlijk bekennen dat het regiedebuut van Diederick Koopal al een poosje in de kast lag, maar in de afgelopen week ben ik er even lekker voor gaan zitten en ik ben dan ook zeer aangenaam verrast door deze goede drama/komedie.

Garagehouder Gerard en zijn vrienden staan voor een pittige uitdaging als de belastingschulden van het garagebedrijf oplopen. Om de schulden te kunnen betalen besluiten de heren om de Rotterdamse marathon te gaan lopen en zich te laten sponsoren. Maar de monteurs die hun dagen vullen met klaverjassen, peukjes roken en biertjes drinken zijn allesbehalve fit om aan het sportevenement te kunnen deelnemen. Maar collega en voormalig hardloper Youssoef offert zichzelf op om de eigenwijze Rotterdammers te trainen en klaar te stomen voor deze heftige slijtageslag.

Je komt zeker niet van een koude kermis thuis als je een stelletje platte tierende en vloekende Rotterdammers weet te waarderen. Martin van Waardenberg neemt de rol van Leo voor zijn rekening en het personage neemt geen blad voor de mond. Hij schudt dan ook regelmatig leuke oneliners uit de mouw hoewel tegenspelers Stefan de Walle en Frank Lammers ook niet vies zijn van een potje schelden. De Marathon mag je dan ook wel een platte komedie noemen en na dertig minuten stel ik mezelf de vraag of het wel onderhoudende genoeg is om de gemiddelde filmkijker twee uur lang te boeien. En dan slaat de film om als een blad aan een boom.

Na een half uurtje zien we hoofdpersonage Ger in het ziekenhuis waar de foto’s van zijn longen uitwijzen dat hij kanker heeft en de dokters voorspellen dat de garagehouder niet lang meer te leven heeft. Toch weerhoudt dat hem er niet van om zijn training voor de Rotterdamse marathon voort te zetten. Hij weet zijn ziekte verborgen te houden voor zijn vrienden en familie en hij is vastberaden om zijn garage te redden en de banen van zijn maten veilig te stellen. Het acteerwerk van Stefan de Walle, die de rol van de aandoenlijke Ger speelt, is zeer overtuigend en ik kreeg dan ook een brok in mijn keel in de emotioneel beladen scènes die vooral in de slotfase van de film de aandacht opeisen.

De Marathon is naar mijn mening een Nederlandse topper. Het is een onderhoudende dramafilm met enorm veel platte humor en overtuigend acteerwerk van de uitgebreide cast. Het zijn niet alleen hoofdrolspelers Stefan de Walle, Martin van Waardenberg en Frank Lammers die hun rollen uitstekend spelen, maar ook Georgina Verbaan als de plat Rotterdamse Anita, Lucia de B.-actrice Ariane Schluter als Ger’s vrouw Lenie en Mimoun Oaïssa als trainer Youssoef spelen sterke rollen. Ik heb enorm veel respect voor het regiedebuut van Koopal dat goed in elkaar steekt, emotioneert en bovenal van het begin tot het einde vermaakt.

0 thoughts to “De Marathon (2012) recensie”