De Lift (1983) recensie

De LiftLiftmonteur Felix Adelaar (Huub Stapel) krijgt de taak om de lift van een kantoorgebouw te onderzoeken nadat deze enkele mankementen vertoond. Op het eerste oog lijkt er niets aan de hand, maar de incidenten nemen toe en wanneer de lift zijn eerste dodelijke slachtoffers eist is men de wanhoop nabij. De gebeurtenissen liegen er niet om dat er iets goed mis is. Samen met een nieuwsgierige journaliste doet Felix er alles aan om het mysterie rondom deze moordende lift op te lossen, maar zijn speurtocht is niet zonder gevaren.

De Nederlandse filmmaker en scenarioschrijver Dick Maas is inmiddels een wereldberoemde regisseur die succes behaalde met een aantal Nederlandstalige horrorfilms en komedies. Hij begon zijn glansrijke carrière in 1983 toen hij het bizarre scenario van De Lift verfilmde. Hij kreeg een zeer beperkt budget van ongeveer 750.000 gulden en hij kreeg te maken met een deadline die dan ook ternauwernood werd gehaald. De lange draaidagen en oplopende conflicten tussen hem en de producent zorgden uiteindelijk voor het ontslag van de regisseur die tijdens de opnamen twee dagen afwezig is geweest. Maar na goed overleg keerde hij terug op de set om de Nederhorror te voltooien en dat is niet zonder succes geweest. De film was enorm populair bij de liefhebbers. Het waren niet alleen de Nederlanders die massaal naar de bioscoop trokken om de angstaanjagende rolprent te aanschouwen, maar ook op internationaal niveau kreeg De Lift de erkenning die het verdiende.

Het succes op eigen bodem bleef dus niet onopgemerkt, want De Lift werd de eerste Nederlandse speelfilm die voor een wereldwijde release werd aangekocht door een internationale filmstudio. De film trok week op week duizenden bezoekers naar de bioscopen terwijl grote filmproducties het onderspit moesten delven. Wegens succes werd in 2001 de Amerikaanse remake van De Lift uitgebracht, maar de film was bij lange na niet zo succesvol als de kaskraker uit 1983. Deze moderne versie genaamd Down werd eveneens door Dick Maas geregisseerd en King Kong-actrice Naomi Watts nam de hoofdrol voor haar rekening.

Bijna dertig jaar later is De Lift nog steeds één van de betere horrorfilms die de Nederlandse filmgeschiedenis rijk is. Acteur Huub Stapel kreeg tot groot ongenoegen van de producent de hoofdrol toebedeeld dat uiteindelijk de start van zijn mooie filmcarrière betekende. Na het succes van deze film werkte hij eveneens samen met Dick Maas aan de sterke horrorfilm Amsterdamned en de platte komedie Flodder. Twee jaar geleden speelde de 58-jarige acteur een bijrolletje in Maas’ eigenaardige horror/komedie Sint als de moordlustige goedheiligman.

Willeke van Ammelrooy vertolkt eveneens een hoofdrol in de horrorprent. Zij speelt de rol van de nieuwsgierige journaliste Mieke prima. Wijlen actrice Josine van Dalsum speelde de rol van Felix vrouw Saskia terwijl de onlangs overleden acteur Piet Römer de rol van de beheerder speelt. De acteerprestaties in De Lift zijn goed te noemen. Zeker gezien het feit dat zowel de filmmaker als de acteurs destijds onervaren waren.

Het regiedebuut van Dick Maas, die eveneens het verhaal schreef en de muziek componeerde, is uitgegroeid tot een klassieker die hem op internationaal niveau naamsbekendheid opleverde. Inmiddels is zijn filmografie gevuld met kassuccessen en memorabele films en het is duidelijk dat de excentrieke cineast nog lang niet klaar is met de filmwereld. In ieder geval is De Lift nog even choquerend en vermakelijk als dertig jaar geleden en ik ben van mening dat deze horrorfilm ondanks zijn leeftijd nog altijd een heerlijk avondje griezelen garandeert.