De Heineken Ontvoering (2012) recensie

De Heineken OntvoeringVier criminelen uit de Amsterdamse wijk De Jordaan beramen de ontvoering van biermagnaat Alfred Heineken (Rutger Hauer). De schatrijke zakenman wordt samen met zijn chauffeur gevangen gehouden in een loods en de ontvoerders eisen een enorm bedrag aan losgeld. Er lijkt voor hen geen vuiltje aan de lucht als zij erin slagen om het geldbedrag te innen. Totdat de autoriteiten de criminelen op het spoor komen en de gijzelaars weten te bevrijden. Getraumatiseerd en vastberaden doet de wraakzuchtige Heineken er alles aan om zijn ontvoerders in de kraag te vatten. Samen met de autoriteiten zet hij een klopjacht op poten om deze criminelen zo snel mogelijk achter de tralies te krijgen.

De ontvoering van biermagnaat Alfred Heineken in 1983 is de bekendste ontvoeringszaak die de Nederlandse geschiedenis rijk is. Ruim 28 jaar na deze ingrijpende gebeurtenis kroop filmmaker Maarten Treurniet in de regiestoel om het verhaal over deze ontvoeringszaak te verfilmen tot groot ongenoegen van de ontvoerders. Eén van de ontvoerders spande een kort geding aan tegen de filmmaatschappij om de film te verbieden, maar hij verloor deze met als gevolg dat De Heineken Ontvoering in zijn originele staat werd uitgebracht.

De film is op waarheid gebaseerd, maar ik heb het gevoel dat de filmmakers een suspensevolle misdaad/thriller wilden maken. Dat komt het verhaal achter deze ontvoeringszaak niet ten goede. Veel scènes werden evenals enkele personages verzonnen en dat is naar mijn mening “not done” als je een stukje geschiedenis op het publiek wilt overbrengen. Daarnaast is de spanning ver te zoeken, want je weet hoe het verhaal afloopt en de film mist de nodige vaart om de kijker op het puntje van zijn stoel te houden.

Dat neemt niet weg dat er ook een aantal pluspunten zijn zoals het acteerwerk van Rutger Hauer. De routinier keert na zijn avontuur overzees terug in zijn Vaderland en de Nederlandse filmindustrie. Hij speelt de rol van biermagnaat Freddy Heineken uitstekend hoewel de heren geen uiterlijke gelijkenis treffen. Toch weet hij te overtuigen, maar dat geldt ook voor het prima acteerwerk van zijn tegenspelers. In het bijzonder is het Reinout Scholten van Aschat die imponeert met zijn vertolking van de gefingeerde ontvoerder Rem.

Om de authenticiteit van de film te bewaken werden kosten noch moeite gespaard om het Amsterdam uit de jaren tachtig en de daar bijhorende kledij, voertuigen en logo’s van onder andere het biermerk in beeld te brengen. Het is haast verbazingwekkend om te zien dat men aan elk detail heeft gedacht terwijl het originele verhaal aan alle kanten werd aangepast om een spannende film te kunnen maken. De onnodige verzinselen zijn een minpunt hoewel je dit filmpje van eigen bodem wel een keer gezien moet hebben.

Score: 6,0

0 thoughts to “De Heineken Ontvoering (2012) recensie”

1. Ik vond ‘m ook goed te pruimen alhoewel het inderdaad storend is dat een aantal belangrijke details niet kloppen. Om iets om te zetten in een boeiende film moet dat af en toe natuurlijk gebeuren (wat ook het geval was voor bijvoorbeeld Argo).