Dark Shadows (2012) recensie

Dark ShadowsDe familie Collins vertrekt uit Liverpool om zich te vestigen aan de Amerikaanse kust waar zij een uiterst succesvolle vishandel opzetten. Zoon Barnabas (Johnny Depp) is een echte playboy en hij verovert menig vrouwenhart in het kustplaatsje. Maar wanneer hij het hart van een heks breekt zijn de gevolgen voor hem rampzalig. Zij verandert hem in een bloeddorstige vampier en hij wordt door de dorpsgenoten levend begraven. 200 jaar later weet Barnabas te ontsnappen en hij keert terug naar het landhuis waar hij opgroeide. Daar wordt hij herenigd met zijn nakomelingen die allen op hun beurt een geheim met zich meedragen.

Het verhaal van Dark Shadows heeft maar weinig om het lijf. Het draait om Barnabas’ kennismaking met de moderne wereld nadat hij 200 jaar opgesloten is geweest. Maar dit gegeven komt maar nauwelijks aan bod. Zijn aparte familieleden – gespeeld door Michelle Pfeiffer en Johnny Lee Miller – nemen voor lief dat de bloeddorstige vampier terugkeert in het landhuis en zijn plaats binnen het gezin claimt. De enige komische weerstand die de nieuwkomer krijgt te verwerken is van de brutale tiener Carolyn die op voortreffelijke wijze wordt gespeeld door de rijzende ster Chloë Grace Moretz. Helaas worden de hoge verwachtingen die ik had niet waargemaakt, wat enorm jammer is. Ik had  simpelweg iets meer verwacht van de door Tim Burton geregisseerde zwarte komedie, maar dat de film de moeite waard is om een keer te zien staat als een paal boven water. De tip is wel om je verwachtingen laag te houden. Dan loop je ook geen risico dat je van een koude kermis thuiskomt.

Score: 6,0