Dallas Buyers Club

Dallas Buyers Club (2013) recensie

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet eerder had gehoord van Dallas Buyers Club totdat hoofdrolspeler Matthew McConaughey genomineerd werd voor een Academy Award voor de beste mannelijke hoofdrol in deze film. Hoewel ik weinig waarde hecht aan deze jaarlijkse prijsuitreiking, werd ik als filmliefhebber toch enorm nieuwsgierig naar deze film en specifiek naar de wijze waarop de 44-jarige acteur in de huid kruipt van aidspatiënt Ron Woodroof. En ik ben toch aangenaam verrast door deze zeer onderhoudende prent en de overtuigende acteerprestaties van de hoofdrolspelers.

Matthew McConaughey kruipt in de huid van rodeorijder Ron Woodroof die na een bedrijfsongeval in het ziekenhuis belandt en te horen krijgt dat hij besmet is met het HIV virus. De dokters zeggen dat hij nog 30 dagen te leven heeft, maar daar wil de homofobe elektricien niets van weten. Ten einde raad gaat hij op zoek naar experimentele geneesmiddelen die hij uiteindelijk over de grens in Mexico weet te bemachtigen. Terwijl de voedsel- en warenautoriteit en de FDA druk bezig zijn met de goedkeuring van de giftige aidsremmer AZT, gebruikt Woodroof zijn zakelijke instincten om zijn medicijnen onder zijn lotgenoten aan de man te brengen. Daarbij krijgt hij hulp van de transgender Rayon en in een offensief dat ruim zeven jaar duurt doet hij er alles aan om zijn illegale werkwijze te legaliseren in de Verenigde Staten.

De rol van Rayon wordt op fenomenale wijze gespeeld door Thirty Seconds to Mars-oprichter Jared Leto die evenals McConaughey een Academy Award in ontvangst mocht nemen voor zijn rol in Dallas Buyers Club. Ik was stomverbaasd toen ik eenmaal had ontdekt dat Leto de rol van de joviale transseksueel voor zijn rekening neemt. Ik kwam daar na ongeveer een uurtje achter toen hij voor het eerst zonder vrouwelijke kledij en make-up in beeld verscheen. Een uitstekende prestatie van de acteur die opnieuw bewijst dat hij een veelzijdige acteur is. En ik kan alleen maar respect hebben voor deze man die toch een zeer gewaagde en zwaarbeladen rol speelt in deze dramafilm.

Het op waarheid gebaseerde verhaal vormt de basis voor een mooie dramafilm die een enorme indruk op mij heeft gemaakt. Dat is grotendeels de verdiensten van de twee heren die in hun strijd tegen de ziekte naar elkaar toegroeien en een hechte vriendschap ontwikkelen. Helaas ben ik iets minder te spreken over de acteerprestaties van Jennifer Garner die eveneens een belangrijke rol speelt. Haar spel is niet altijd even overtuigend en soms iets te gemaakt. Dat zorgt voor een minpuntje op het rapport, maar dat maakt de door Jean-Marc Vallée er niet minder door. Ik was in ieder geval enorm onder de indruk van deze film die zonder twijfel een topper in het genre mag worden genoemd.