Cut Bank (2014) DVD recensie

Cut BankCut Bank is een film die compleet aan mij voorbij is gegaan, maar de korte samenvatting en de sterrencast zorgden ervoor dat ik toch wel nieuwsgierig werd naar de door Matt Shakman geregisseerde thriller. Het is het debuut van de filmmaker die zich in zijn carrière vooral bezighield met het regisseren van afleveringen van verschillende televisieseries, zoals House M.D., Fargo en Psych. En in mijn recensie lees je of hij van Cut Bank een vermakelijke thriller heeft gemaakt.

Cut Bank verwijst naar het kleine plaatsje waar de film afspeelt. In de smalltown thriller, waarin Liam Hemsworth, John Malkovich, Billy Bob Thornton en Teresa Palmer de hoofdrollen spelen, zien we hoe een jonge automonteur een kans ziet om samen met zijn lieftallige vriendin het bekrompen dorpje voor eens en altijd te verlaten. Er ligt een dikke cheque op hem te wachten, omdat hij door stom toeval een moord op camera heeft vastgelegd. Maar door een samenloop van omstandigheden dreigt hij niet alleen het enorme geldbedrag mis te lopen, maar ook het slachtoffer te worden van de moordenaar die nog steeds op vrij voeten loopt.

De film hoeft het niet te hebben van verbluffende special effects hoewel de bloederige plaats delicten met behulp van mooie make-up effecten overtuigend zijn. Het succes is grotendeels te danken aan het solide acteerwerk. Liam Hemsworth komt prima uit de verf als de ietwat zwaarmoedige automonteur Dwayne terwijl de rol van zijn vriendin Cassandra goed wordt ingevuld door Teresa Palmer. John Malkovich speelt de rol van de onervaren sheriff Vogel overtuigend terwijl Billy Bob Thornton het ook niet onaardig doet als Cassandra’s vader Big Stan. Michael Stuhlbarg verdient het grootste compliment door de rol van de eigenaardige Derby Milton uitstekend te spelen.

Shakman heeft een simpele doch vermakelijke thriller in elkaar gezet. De film hoeft het niet te hebben van verbluffende special effects, maar van de uitwerking van het verhaal dat door scenarist Roberto Patino werd geschreven. Het verhaal bevat ook een aantal interessante plotwendingen, maar een beetje oplettende kijker kan wel voorspellen hoe de film uiteindelijk gaat aflopen. Ergens is dat jammer, maar ook niet storend te noemen. De film is interessant genoeg om tot het einde te blijven volgen en deze kijkt dan ook lekker weg. Mede te danken aan een korte speelduur van iets meer dan 90 minuten.

Remain in Light brengt de thriller op een nette DVD op de markt. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 op de schijf en het is kwalitatief in orde. Ook de Dolby Digital 5.1 soundtrack die aanwezig is klinkt prima. Helaas bevat het schijfje geen interessant bonusmateriaal.

Met dank aan Remain in Light voor het DVD recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Cut Bank (2014) DVD recensie”