Cooties

Cooties (2014) Blu-ray Disc recensie

Wat een kipnugget allemaal niet kan veroorzaken. Na het zien van de horrorkomedie Cooties denk ik wel twee keer na voordat ik weer een portie ga halen, want in de door Jonathan Milott en Cary Murnion geregisseerde film is het overheerlijke stukje kip in een gefrituurd jasje de boosdoener als een klein meisje de nuggets van het lokale fastfood restaurant heeft gegeten en transformeert in een bloeddorstig gedrocht dat zich tegoed doet aan haar klasgenootjes en leraren.

Het zo altijd rustige plaatsje Fort Chicken krijgt opeens te maken met een gruwelijke ontwikkeling als de scholieren van de plaatselijke basisschool transformeren in naar bloed hunkerende wezens die elkaar infecteren en collectief de leerkrachten uit elkaar trekken en opeten. Slechts een klein groepje, dat aangevoerd wordt door invaller Clint (Elijah Wood), weet te ontkomen en ze sluiten zichzelf op in de school. Zonder enige mogelijkheden om met de buitenwereld te communiceren, mede te danken aan het schoolbeleid dat alle mobiele telefoons ingeleverd moeten worden, moeten de leerkrachten de handen ineenslaan om dit avontuur te overleven.

Cooties zit vol met smerigheden, bloedfonteinen, rondslingerende ledematen en flauwe humor. De makers leggen het er dik bovenop. Clint is de antiheld die vooral met zijn verstand de groep probeert te redden terwijl de stereotype gymleraar Wade (Rainn Wilson) met bruut geweld en roekeloos gedrag zich een weg wil banen door de menigte van mensenvlees etende kinderen. En als Clint een oogje heeft op Lucy (Alison Pill), het vriendinnetje van Wade, komen de twee leraren lijnrecht tegenover elkaar te staan. En als dat nog niet erg genoeg is zorgt de ietwat neurotische leraar Doug (Leigh Whannell) voor ongemakkelijkheid binnen de groep als hij niet kan wachten om één van de gevangengenomen kinderen te ontleden om de oorzaak van hen gedrag te achterhalen.

Alles is met een knipoog gedaan en dat maakt Cooties, die mede door Saw-bedenker en acteur Leigh Whannell werd geschreven, een leuke film. Ondanks dat deze niet vernieuwend is, want er zijn genoeg horrorkomedies te noemen die min of meer hetzelfde concept bevatten. Maar dat maakt het echt niet minder leuk. De grappen zijn enorm flauw (zoals het hoort) en ook de oneliners zijn eerder lachwekkend dan stoer te noemen. Men refereert volop naar inspiratiebronnen, zoals Aliens, Resident Evil en The Terminator en natuurlijk moet er even gerefereerd worden aan Elijah Wood’s rol van Frodo in de The Lord of the Rings-trilogie.

Het acteerwerk is verder niet bijzonder te noemen, maar ook ondergeschikt aan het karakter van de film. Op het moment dat zowel de filmmakers als de acteurs zichzelf te serieus gaan nemen, is de kans op mislukking het grootst. Maar gelukkig is Cooties een luchtige film vol met voor de hand liggende clichés, domme besluiten en brute make-up effecten die zelfs de meest schattige kleuter met strikjes in het haar weten om te toveren tot een huiveringwekkend vleesetende moordmachine. Ik heb mij dan ook enorm vermaakt met deze film dat niets meer is dan een hersenloos tijdverdrijf.

De Blu-ray Disc die Universal Pictures Benelux op de markt brengt, bevat een uitstekend beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf terwijl het geluid in DTS-HD MA 5.1 aanwezig is. Het bonusmateriaal bestaat uit een leuk interview met hoofdrolspeler Elijah Wood.

Met dank aan Universal Pictures Benelux en voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5 gedachten over “Cooties (2014) Blu-ray Disc recensie