Contraband (2012) recensie

ContrabandChris Farraday (Mark Wahlberg) was ooit een zeer ervaren smokkelaar die inmiddels zijn criminele verleden de rug heeft toegekeerd en een eigen bedrijf in beveiligingssystemen heeft opgezet. Het gaat hem voor de wind, maar dat is van korte duur wanneer zijn zwager een grote drugsdeal verprutst en topcrimineel Tim Briggs (Giovanni Ribisi) een hoop geld schuldig is. Om de schulden in te lossen moet Farraday opnieuw aan de slag als smokkelaar, maar zijn terugkeer in de drugshandel gaat niet vlekkeloos. Hij moet alles op alles zetten om de deal te laten slagen en hij moet zien te voorkomen dat zijn vrouw en kind het slachtoffer worden van de gevaarlijke criminele organisatie waar hij nu werkzaam voor is.

Contraband is van begin tot eind enorm boeiend. Het verhaal is ietwat voorspelbaar en de smokkeltruc die wordt toegepast is iets wat we veel eerder hebben gezien in genregenoten zoals The Italian Job. Maar dat mag de pret zeker niet drukken, want de actie is van topniveau evenals het acteerwerk van de uitgebreide cast. Ik laat in het midden of dit ook een geslaagde remake is van de IJslandse thriller uit 2008, want ik heb deze nog nooit gezien. Maar als ik de verhalen op het Internet moet geloven zit dat wel goed bij de door Baltasar Kormákur geregisseerde film. Voor mij is zijn creatie een zeer aangename verrassing.

0 thoughts to “Contraband (2012) recensie”

1. Vermakelijke film (heb ‘m zelf een 7/10 gegeven). Ben zelf heel erg benieuwd naar het origineel, dus die moet ik binnenkort maar eens bestellen. Vooral omdat ik graag wil weten wat er allemaal in Rotterdam is opgenomen.