Contagion (2011) recensie

ContagionBeth Emhoff (Gwyneth Paltrow) komt maar niet van haar vervelende hoest af terwijl ze op haar vlucht naar huis wacht. Eenmaal thuis aangekomen verslechterd haar situatie. Ze krijgt een toeval en ze komt kort daarna in het ziekenhuis te overlijden tot grote verbijstering van haar echtgenoot. Terwijl hij rouwt om het verlies van zijn vrouw, overlijdt zijn zoontje kort daarna aan dezelfde symptomen. De paniek slaat toe en terwijl hij er alles aan doet om het verlies te verwerken, buigt de CDC zich over een ernstige situatie. De uitbraak van een wereldwijde epidemie is niet meer te stoppen en miljoenen mensen overlijden aan hetzelfde virus dat verantwoordelijk is voor de dood van Beth en haar zoontje. Een huiveringwekkende race tegen de klok is onvermijdelijk, want men probeert met man en macht een vaccin te ontwikkelen om het dodelijke virus de kop in te drukken.

In de openingsfase wordt de toon gezet wanneer Beth en haar zoontje komen te overlijden. De beelden van de enorm zieke mensen zijn confronterend en zelfs angstaanjagend (ook te danken aan de overtuigende make-up effecten). Je wordt direct meegezogen in het verhaal dat na deze sterke opening focust op de strijd tegen het uiterst dodelijke virus dat de levens van miljoenen onschuldige mensen opeist. We zien hoe organisaties met elkaar strijden om het juiste strijdplan te kiezen om deze epidemie te beheersen, maar ook hoe behulpzaam sommige mensen zijn. De dagelijkse verschillen en onenigheden maken plotseling plaats wanneer iedereen hetzelfde noodlot wacht. Regisseur Steven Soderbergh brengt dit uitstekend in beeld, maar het is eveneens te danken aan het overtuigende acteerwerk van de sterrencast dat Contagion een behoorlijke indruk maakt op het publiek.